Hø?

Amanda, vores datter, er snart 8 år, går i fransk skole og læser fint – på fransk! Jeg har prøvet at lokke forskellige danske bøger ind i hendes bogreol men kun for at konstatere, at der bli’r de stående, mere eller mindre uberørte. Ikke at hun ikke vil det danske – slet ikke. Hun har bare svært ved at gennemskue det danske med sine franske bogstavsbriller på.

En ting, hun sjovt nok er glad for at læse i er Min første røde ordbog. Men det er selvfølgelig også bare enkelte ord og ikke hele sætninger, man kan kløjs i!

Men det var nu sjovt i går. Der står “hø”. Jeg kigger på hende – hun laver grimasser og bevæger munden men der kommer ingen lyd ud. “Øh, hvordan siger man det?”, spørger hun? H på fransk er stumt og ø findes ikke, så i hendes franske sprog-forståelse er der ingen lyde, der matcher det her ord. “Hø”, siger jeg. “H ligesom i Henrik og ø ligesom i ører”. “Nå ja”, griner hun tilbage. Og heldigvis kan vi grine af det, selvom jeg nogle gange bekymrer mig, sikkert uberettiget, om hendes danske!

2 thoughts on “Hø?

  1. Kæreste Louise.
    Tusind tak fordi du har inviteret mig med til at kikke på din blok. Det har været stærkt og bevægende. Jeg har altid vidst, at du var et følsomt og reflekterende ungt menneske, men de få indlæg, du har lavet her, viser klart og tydeligt, at du virkelig har talent for at skrive om det du oplever og føler. Det er virkelig imponerende, og jeg tøver ikke med at sige, at det kan blive til meget mere. Det kan en dag blive til en bog!

    Nu skal det her kun være en kommentar. Jeg kunne ellers have lyst til at skrive meget mere til dig. Jer er her på denne kolde januar dag også lidt i det filosofiske hjørne – ikke bare inspireret af dit smukke sprog og din store eftertænksomhed, men også af den musik jeg i øjeblikket lytter til her i mit dejlige lille arbejdsværelse. Jeg spiller Niels Hennig Ørsted Petersens cd “Friends forever”.

    Ha’ det godt og hils Carmine og dine to dejlige børn.

    Mange kærlig hilsner fra

    din gamle onkel, Ivan

    • Tak for din fine kommentar onkel Ivan. Dejligt at vide, at min blog efterlader spor på sin vej :-). Kig endelig ind en anden gang – det vil jeg blive glad for. Kh Louise

Leave a Reply

