Inspirationens forklædninger

Vi er netop kommet hjem fra søndagsfrokost hos en af mine svigerinder i Metz. En rigtig hyggelig dag, som der nok kommer et indlæg om en af dagene.

Køreturen hjem tog små 3 timer og ungerne havde DVD afspilleren på, så vi voksne havde faktisk voksentid hele vejen hjem. En tid vi ofte bruger på at vende forskellige problemstillinger eller projekter, vi har gang i. I dag  brugte vi den dog ikke så meget sammen men mest hver for sig.

Jeg befandt mig lidt i en drømmeverden uden egentlig mål og mening; et sted, jeg tit havner, når der f.eks. er dømt køretid.

Jeg begyndte at lege med nogle tanker og ideer om et produkt, jeg kunne tænke mig at realisere. Jeg har overvejet det før men har ikke rigtig kunne få det til at hænge sammen. Men der på motorvejen et sted i Luxembourg faldt brikkerne ligesom på plads. Jeg ved ikke helt, hvad der gjorde det, men jeg har faktisk oplevet før at blive inspireret, når jeg kører bil i længere tid eller blot er passagerer uden “pligt” til at konversere. Det er faktisk nok lidt, som når jeg mediterer eller ligger i sengen og gi’r hjernen fri som jeg tidligere har skrevet om.

Jeg er et par gange blevet præsenteret for fakta, der rent videnskabligt bekræfter, at kreative løsninger og svar bedst findes i theta tilstanden, som er den tilstand, hjernen befinder sig i, når man er helt afslappet. I modsætning til beta, som er vores normale tænkemodus. Det er med andre ord bevist, at der er hold i mine observationer, nemlig at jeg finder de svar, jeg søger, når bare jeg gi’r slip på de nogle gange, krampagtige og rationelle forsøg på at komme frem til en løsning.

Tænk hvad en på papiret kedelig køretur i regn- og blæsevejr kan blive til: en sand inspirationens rejse.

Leave a Reply

