To do or have done?

Jeg arbejder som bekendt på en hel præcis mission: at designe mit eget arbejdsliv. Egentlig er det lidt misvisende, for jeg har jo faktisk allerede designet det, jeg gerne vil have. Det er bare ikke så succesfuldt, hvis man ser på kriteriet økonomi. Og grundet vores nuværende situation er det et kriterie, som er kommet en del i fokus. Så mit projekt er egentlig ikke at designe mit eget arbejdsliv men derimod at gøre det, jeg har, rentabelt på den ene eller den anden måde.

Det projekt er i fuld sving. Og en af måderne jeg skaber fremdrift på er ved at have en slags omvendt struktur på det, jeg laver. 

Faktisk er det slet ikke efter planen. Den plan som efter coaching sessionen i sidste uge blev til, at jeg skulle have en oversigt, en to-do liste over det jeg skulle lave. Men fremdrift, det er der alligevel kommet til.

Jeg har ikke en to-do liste. Jeg har en have-done liste. Forskellen er måske knap til at få øje på men effekten er der. Jeg har fundet ud af, at jeg ikke bliver synderligt motiveret af at se på en plan der skal effektueres. Jeg bliver derimod både glad, stolt og yderligere inspireret af at se min have-done liste vokse. På en eller anden måde motiveres jeg altså mere af at skrive resultatet af mine handlinger ned end at planlægge dem.

Ikke at der ikke er nogen planlægning. Det er der. Bare ikke i traditionel, nedfældet form. Jeg har den i hovedet og der gør den sig godt.

Det er faktisk en indsigt, jeg har fået for længst men langt fra erkendt og accepteret. Jeg kan sagtens ha’ styr på ting, huske aftaler mm. uden at have det skrevet ned. Men det er en del af mig alligevel ikke rigtig med på. Det er som om, jeg skal ha’ en kalender, et stykke papir, en notesblok eller et dokument på computeren til at holde styr på mine ting. Det er sådan man gør. Det er sådan andre gør. Det står endda i “coach-manualen”.

Så der er højst sansynligt noget om snakken. Men jeg kan ikke få det til at fungere. Jeg glemmer at kigge i kalenderen, papiret på bordet bli’r væk, notesbøgerne forputter sig, dokumentet på computeren forbliver uåbnet. Så det fungerer altså ikke for mig på den måde. Jeg vil ikke udelukke, at det kan komme til det, for det lyder stadig i mine ører som om, det er en god idé med sådan en struktur. 

Men lige nu er det altså den omvendte situation, der virker på mig. Ingen nedfælden planlægning men masser af nedfælden handling.

Og så er det jo bedøvende lige meget, hvad man gør og bør. Bare det virker.

Leave a Reply

