Krævende men indsigtsrig yoga

Jeg er netop kommet hjem fra yoga – nærmest kravlende. Ikke desto mindre var det en meget lærerig time særligt hvad angår min tilgang til nye udfordringer samt den gode gamle perfektionisme.

Min yoga-lærer har nemlig været i Indien og syntes vi skulle mærke, hvad hun havde lært derude. Det var jeg som udgangspunkt med på, da hun samtidig forsikrede os om, at det lignede det, vi normalt laver. At det stadig var viniyoga. (For nærmere info om den form for yoga – og andre, hvis I har lyst – læs Birgittes fine yogablog).

Da hun også sagde, et det var en meget krævende form for yoga, blev jeg dog en anelse skeptisk. Jeg har aldrig været særlig god til at håndtere forandringer (eller hård motion) men er over de senere år, dels ved hjælp af bevidsthed herom, dels ved hjælp af skarp træning blevet bedre.

Her til morgen, med udsigt til en anderledes og krævende gang yoga, var alle gode intentioner og tillærte aktioner om såkaldt change management dog så godt som forduftet.

Jeg blev ganske vist hurtig bevidst om min modstand og tænke: “what you resist, persist”, så lad være! Dog nemmere sagt end gjort. Og derfor havde jeg, stik mod min daglige yoga-praksis, en dårlig oplevelse. Jeg havde ganske enkelt modstand på næsten samtlige øvelser. Bøvlede og bandede indeni over at skulle kæmpe så meget med stillinger, jeg normalt mestrer til perfektion men fordi de ALLE skulle holdes i 6-8 verjtrækninger blev det SÅ hårdt og SÅ tungt at holde. Og det gik ud over æstetikken (som jeg altså er lidt slave af).

Efter endt time, fortalte jeg min yogalærer om min oplevelse og hun smilede og sagde, at det netop derfor ville være rigtig godt, hvis jeg fortsatte denne udfordring. “Det er det, der skal til for at tage din yoga udvikling videre”, sagde hun. “Du kan fortsætte med at gøre det, du gør og gøre det til perfektion, men så kommer du heller ikke videre”. Og det værste er, at jeg ved, hun har ret. For at komme videre, må jeg nødvendigvis igennem yderligere læring på bekostning af æstetikken og perfektionismen. Jeg ved det godt. Jeg havde bare for en stund glemt Ahimsa. 

Ahimsa betyder ikke-vold i både fysisk og psykisk øjemed. Psykisk som i ikke at bebrejde sig selv, ikke at være hård ved sig selv, ikke at dømme sig selv. Alt sammen noget jeg gjorde med modsatrettet fortegn i morges, og derfor blev det SÅ hårdt.

Men det gode er, at jeg nu har stiftet nærmere bekendtskab med udfordringen og forhåbentlig er meget bedre klædt på til at håndtere den næste gang. Glæder mig ligefrem til at teste indsigterne af.

2 thoughts on “Krævende men indsigtsrig yoga

  1. Det er virkelig spændende Louise! Glæder mig til at læse mere om, hvordan det går. Og tak for linket.
    Og jeg genkender godt den følelse´; ikke kun fra yoga, men helt generelt. “Alle moderne mennesker er forandringspararte og vil gerne udvikles – bare ikke lige i dette øjeblik…”
    Det lyder som et specielt flow, når man holder alle stillinger sådan. Kan huske jeg engang har prøvet det i solhilsener. Yiks! Det var hårdt!
    Men generelt bliver jeg rystet ud af mit eget mønster, bare der er en workshop, fordi jeg kun er vant til mit eget flow. Og det er altså ret sundt at blive skubbet ud af engang imellem.

    • Birgitte, ja det er spændende omend jeg i dag er fuldstændig mørbanket. Men det føles et eller andet sted også godt. Det er vel den gængse med, at man så virkelig tænker: jeg har brugt min krop og virkelig ydet noget. Det er bare en ny følelse at ha’ det sådan efter yoga. Men det bli’r vel heller ikke ved, hvis ellers jeg formår at tage denne udfordring hele vejen!! KH Louise

Leave a Reply

