Madame i Delhaize

Jeg har været i vores lokale supermarked, Delhaize, at handle. Jeg kan virkelig godt li’ at komme der. De har et godt udvalg, et mix af egne, billige produkter og de dyrere mærkevarer. Og da jeg godt kan li’ at lave mad, nyder jeg også bare at gå rundt og kigge og lade mig inspirere af udvalget (når altså ikke jeg lige har ungerne med). Jeg lader mig ikke så tit friste; jeg er nemlig til indkøbslister og ikke så megen spontanitet.

Jeg kan også godt li’ at sludre lidt med kassedamerne og det kan de også! Det gi’r selvfølgelig lidt længere ekspeditionstid, men det har jeg ikke noget imod. Hverken når det er mig, der snakker eller mig der venter. Sådan er det bare her. I modsætning til f.eks. i Netto i DK, hvor man helst skal lægge varerne på båndet i den ene ende og samtidig tage dem af i den anden. 

Det er som regel de ældre af kassedamerne, der har lyst til at kommentere enten på det man køber eller på deres eget liv (sidstnævnte er absolut det foretrukne). Således hørte jeg i dag på damen, der var småforkølet. “Ja, det bli’r jo ikke bedre af at sidde i træk fra døren“, sagde hun skuttende. “Så hvor er det dejligt lige at kunne få lidt varme” grinede hun mens hun omfavnede min nystegte, varme grill-kylling og puttede den ned i en ekstra pose”. Jeg grinte med og svarede: “Jeg er da glad, hvis min kylling kan hjælpe lidt”.

Merci Madame. Au revoir et bonne après-midi!” Ja, så høflige er man jo hernede. Tak frue. Farvel og ha’ en god eftermiddag! Kald mig bare gammeldags, men den svada kan jeg altså også godt lide – både at få og give tilbage.

2 thoughts on “Madame i Delhaize

  1. Jeg skrev engang et indlæg om hele den procedure det er med Goddag, Farvel og jeg ved ikke hvor mange gange Tak inden man kommer ud af en forretning. Men det er helt bestemt også en høflighed, jeg sætter pris på – og når jeg er hjemme i DK griner min søster af mig, når jeg siger Farvel til damen i Brugsen eller ønsker dem en god dag! Så ved man vist, at man har været væk for lang tid 🙂

    • Bare du gør det på dansk i det mindste. Måske fordi det er så udansk at jeg nærmest ikke kan finde ud af at sige farvel, så har jeg det med at sige det på fransk – selv i DK. Rigtig krukket, ikk’?

Leave a Reply

