Sødmefyldt ansvar

Jeg har skrevet om det før, jeg vil skrive om det igen. Ansvaret. Udløst af min elskedes forladen-reden-for-en-tid, står jeg pt alene med ansvaret for legeaftaler, for transport, for regninger, for indkøb, for sengeputning, for lektielæsning, for tandbørstning, for svigerfamilie-besøg, for gaveindkøb, for skraldespands-udsætning, for postkassetømning og ikke mindst for opdragelse og for trøst.

Hvor jeg før han tog afsted tænkte, at det ville blive hårdt at være alene-mor blandt andet pga ene-ansvaret, så har jeg de her første alene-dage faktisk nydt det. Jeg nyder at ha’ ansvarsfølelsen helt present. Nyder at skulle tage vare på, tage hånd om og leve op til. Også selvom det som her til morgen betød, at jeg først måtte irettesætte og da det var for meget for lillemanden samtidig måtte være trøsteren, fordi han blev ked og ville sin papa.

Det var/er en udfordring, særligt nu hvor savnet af papa så småt begynder at indfinde sig. Men det er en udfordring, jeg er klar til at se i øjnene bevæbnet med ekstra tålmodighed, rummelighed og et XL hjerte. Efter udfalget af morgenentumulten at dømme, er det vist nogle af de rigtige midler at bruge.

 Ansvar – det rykker!

Leave a Reply

