D’ dansk, d’ dejligt!

Vi er på ferie i det danske land, det fynske af slagsen og NYDER hvert et øjeblik. Vi har også vejret med os – solen skinner fra en skyfri himmel og vi har dyrket udelivet i stor stil: til fods, på cykel, på terassen, i træerne!

Mor og datter cykelturen forleden var rent eliksir for en cykel-forsømt dansker i Bruxelles. Og gensynet med vandet – havet og fjorden får blodet til at strømme og hårene til at rejse sig. Hvad det er med det vand, ved jeg ikke, men det går lige i hjertet på mig.

Jeg har søbet i danske klassikere som friskt rugbrød med lun leverpostej og sprød agurkesalat, fynsk sukkersød brunsviger og nye, omend ikke danske, kartofler med mors brune, velsmagende saucer.

Man siger vist, at man bli’r mere dansk af at bo i udlandet, ja sågar mere royal, hævdede de i “Kongehuset indefra” forleden, og det kan jeg godt skrive under på. Jeg kan og vil ikke fornægte mine rødder. D’ dansk, d’ dejligt – d’ fynsk, d’ fint!

One thought on “D’ dansk, d’ dejligt!

  1. Velkommen hjem. Uden at have været udenlandsk dansker, så ved jeg helt ind i sjælen at jeg ville have det som dig lige nu. Og mine “ærke-fynbo- gener” noterede mig lige det fynske. D’ holder. God ferie. Kh Karin

Leave a Reply

