Perfekt start på dagen

I årets første trimester har der været 2 pauser i mit højt skattede yoga-forløb. For en måned siden, da min lærer var i Indien og den netop overståede påskeferie. I min optik er det 2 pauser for meget.

Men i dag var så endnu engang 1. dag efter pausen. I modsætning til sidst, hvor jeg fik en hård start, var i dag helt anderledes saliggørende.

Idet jeg satte mig på måtten, var det som om min krop kom hjem igen. I løbet af få sekunder, faldt mine led og muskler ind i vores udgangsposition, jeg tunede ind på krop og sind og lukkede alt andet ude.

Fokus er et vigtigt omdrejningspunkt i yoga; det være sig fokus på kroppens signaler, på åndedrættet og på ens tankegang. Det er ikke altid nemt at holde dette fokus, for hjernen producerer ufortrødent og non-stop tanker, der lokker, frister og udfordrer vores evne til at holde koncentrationen.

Men i dag kom fokus til mig let og ubesværet. Og med det en følelse af flow og evne til bare at synke ind i bevidstheden og øjeblikket.

Stunder som disse er ganske enkelt guld værd og er en meget vigtig grund til, at jeg holder så meget af yoga. For lige der gi’r det hele mening. Lige der ophører rigtig eller forkert, godt eller skidt, sort eller hvidt. Lige der registrerer jeg bare, hvad der sker i og omkring mig. Det er en mærkelig udefinerbar men helt euforisk følelse.

Tilbage på arbejdspinden er euforien stilnet af men bunden for en rigtig god dag er lagt og lysten til at genindføre morgenyoga vækket.

Fandt lige disse bøger frem fra hylden. Yoga pour les nuls (for dummies) er altid god og the complete book of Vinyasa Yoga inspirerer mig til hjemmepraksisen – altså den, jeg gerne vil have gang i igen.

Leave a Reply

