Selvtillid og lækkert hår

Jeg er pavestolt af min datter (og lidt af mig selv). Vi har nemlig haft en lille udfordring kørende – til prinsessen. I går overgik hun så sig selv og hev en stor personlig sejr hjem.

Hun har et problem med en pige i skolen. En pige, som hver dag til frokost har formået at tilrane sig halvdelen af Amandas dessert ved at bruge: “Ellers er du ikke min veninde” som skummelt omend velkendt afpresningsmiddel.

Efter jeg fandt ud af det, har jeg brugt noget tid på at tale med Amanda om, hvordan hun skulle tackle det. Hun var ikke meget for selv at skulle tage affære. “Mor, kan du ikke snakke med hende? spurgte hun med bedende stemme. Og selvfølgelig kunne jeg det, men jeg ville så gerne ha’ at hun selv blev stivet af, selv fik følelsen af at have klaret skærene og dermed vokse de berømte ekstra jeg-gjorde-det-centimeter.

Mandag havde hun ikke turdet og desserten var blevet delt. Men i går, tirsdag, havde hun så kastet sig ud på dybt vand og svaret nej og holdt fast, da dessert-veninden spurgte om halvdelen af prinsessens vindruer. Og som forudset (godt nok lidt satset) af moren, gik der kun til slutningen af frokost-pausen før end dessert-veninden kom tilbage og sagde: okay, jeg vil alligevel gerne være veninder med dig, selvom du ikke vil dele.

Og sådan gik det til, at min lille pige over frokosten i går blev til en stor pige. 129 cm blev for en stund til mindst de tilstræbte 135 – for så må hun sidde uden barnesæde i bilen – men ikke mindst blev hver og en af de mange centimeter fyldt til randen af selvtillid og lækkert hår. Lækkert hår havde hun nu allerede som I kan se af billedet forneden, men nu kan hun med rette svinge de nyklippede lokker til den søde musik af jeg-gjorde-det, jeg-gjorde-det, jeg-gjorde-det.

4 thoughts on “Selvtillid og lækkert hår

Leave a Reply

