Følelsesspisning

I går aftes var jeg lidt savns-præget. Dag 24 i tidstabellen over elske-konsulentens fravær sad og trykkede på brystet. Så hvad gjorde jeg. Ja, udover at snakke med ham, så flygtede jeg ind i en roman-verden i rigt selskab med kanelkiks og sødet café latte. “Du spiser på dine følelser”, læste jeg engang Marie Steenberger (coach og ernæringsekspert) så rigtigt sige. Ja, trøstespisning kender vi jo alle så godt.

Men i dag, hvor jeg har fået savnet puttet af vejen og arbejdet konstruktivt hele formiddagen med oplæg til næste uges au-pair workshop, så har jeg også spist. Bonus-spisning kan jeg vist med rette kalde det. For når det går godt, så er en af mine hyppige præmier også at spise. Sødt vel at mærke.

Og det undrer mig i denne stund, hvad det er sukkeret kan, siden det både kan dulme smerten, når den er værst men også forstærker glæden, når den er størst. Har du et bud? Jeg er nemlig lidt i vildrede.

4 thoughts on “Følelsesspisning

  1. Det er godt at høre, at du er opmærksom på, at sukker kan have en stærk indflydelse. For så vil du også være opmærksom på det, hvis du kommer i en situation, hvor du bliver afhængig af sukkeret. Sukker er nemlig et stærkt afhængighedsdannede stof, som ikke blot kan trøste os og belønne os, men også gøre os humørsyge og umulige. Det er der skrevet en interessant bog om – du kan læse lidt om den her:

    http://www.kvindeguiden.dk/default.asp?thdid=13513&bid=13492

    • Interessant læsning – tak for det Sorella – og tak for et lærerigt svar. Jeg er helt klar over faren men måske ikke nok over afhængigheden, så den vil jeg holde øje med.
      Kh

  2. Jeg tror sukkeret er en ‘indlært’ vane/handlemønster i flere situationer. måske er det en tendens til ikke 100 % at ville se på det, der er og acceptere det, og i stedet ‘bevidstløst’ proppe noget i munden.

    Så undgår man at mærke helt ud, hvilke følelser og andet der er på spil, eller det bliver hvert fald dulmet lidt. det modsatte ville være at forsøge at være 100 % til stede lige nu og her og være med det, der er. og evt erstatte det dulmende med noget virkeligt nærende.
    Det er noget jeg selv ‘arbejder med! 🙂 (hmm lægger lige lakridserne væk nu og går til morgenmaden: hirsegrød..)

    • Britt, det er klogt og rigtigt, tror jeg, det med i stedet at prøve at være 100% til stede med det, der er og ikke flygte fra det. Jeg øver mig til stadighed og nogen gange virker det – andre andre ta’r lakridserne, chokoladen eller kiksene over :-). Tak fordi du læste og kommenterede med!

Leave a Reply

