Smeltedigel a la Fly og Caione

Vi har holdt familiefest i weekenden. Prinsessen fejrede sin første kommunion.

I tidernes morgen, da elske-konsulenten og jeg første gang skulle tage stilling til hendes religiøse tilhørsforhold, valgte vi af en blanding af kulturelle og praktiske overvejelser at lade hende protestantisk døbe i den smukke Kongens Lyngby kirke.

I går modtog hun så sin første katolske nadver i den historiske kirke i Waterloo. Og det er egentlig et meget godt billede på vores sproglige, kulturelle og religiøse forskelligt sammensatte familie.

Som min mand plejer at sige: vi er europæere. Og det er en meget god betegnelse men jeg vil uprentiøst tilføje, at vi også er multikulturelle, ja selv multireligiøse (hvis man kan bruge multi om 2!).

Det er begivenheden i går (og andre forud) et bevis på. Vi har efter bedste evne og lyster rystet posen og blandet vores respektive baggrund, kultur og traditioner og budt til på vores præmisser. Ikke altid en let udfordring. Det kræver foruden vilje og mod, kompromis-snilde og eftergivenhed. 

Billedet her er et af kompromis’erne. Mellem mine svigerforældres insiterende forventninger om en stor kage à la en bryllupskage (ovenpå fyldig dessert og ved siden af småkager) og min det-er-altså-rigeligt-med-4-slags-småkager-til-kaffen! Nu bare også med mus og sukkeropsats!

Men når det lykkes, og det syntes vi at det gjorde i går, så konsoliderer det vores familie, vores sammenhold, vores værdier. Og det er jeg svært glad for og stolt af.

Leave a Reply

