Hverdagsmad #1

Jeg er altid på udkig efter ny inspiration til hverdagsmad.

Med 2 mindre børn, som jeg ikke vil betegne som kræsne men bare almindelige, skeptiske unger, en alt-spisende mand (når han altså er hjemme) og mig, der gerne vil ha’ at det også er sundt, velsmagende og gerne billigt, så kan det nogen gange gi’ hovedbrud at skulle finde på et måltid, der kan tilfredsstille alle.

Jeg tænkte, at nogen af jer læsere måske har det på samme måde, så derfor vil jeg gerne dele ud af nogle af mine retter, som i vores familie indfrier alles forventninger.

Tunfrikadeller med bønne-ratatouille (4 pers.)

Tunfrikadeller

2 dåser tun, 2 æg, 2 store skefulde fromage frais eller andet syrnet mælkeprodukt, 1 dl havregryn, 1 revet løg, 2 fed hvidløg, salt og peber.

Pres væden fra tunen (hvis olie, så gem det til stegning af frikadellerne), og pisk de øvrige ingredienser i. Hvis I vil ha’ en lidt mere spicy forældreudgave, så steg det antal ungerne kan spise først og vend herefter 1 dl hakket persille eller koriander samt ½ rød chili i den resterende fars.

Ratatouille

500 g. frosne bønner, 2 auberginer, 2 røde peberfrugt, 2 løg, 2 fed hvidløg, 10-15 cherrytomater, timian, salt og peber.

Kog de frosne bønner i 8 min. og hæld vandet fra.

Løg og hvidløg hakkes, rød peber skæres i små stykker og ristes let sammen på en pande. Hæld herefter indholdet over i en anden gryde på lavt blus. Grøntsagerne bevarer bedre farven, når de steges hver for sig og de bliver mere stegt end kogt på denne måde.

Skær auberginerne i skiver (lad evt forinden skiverne trække en ½ time med salt), rist dem på panden til de er gyldne og læg dem over i gryden med løg og peberfrugt. Tilføj bønnerne og halverede cherrytomater, drys med timian, salt og peber og lad det hele simre under låg et kvarters tid. Det gør grøntsagerne fløjlsagtig bløde og lækre, som en ratatouille efter min bedste overbevisning skal være og ikke sprøde som i en wokret for eksempel.

Jeg kan kun sige, at det hele smager lige så godt om ikke bedre koldt næste dag, så lav endelig dobbeltportion. Og kvier ungerne sig ved alle grøntsagerne, så kog lidt pasta og bland det med noget af ratatouillen – det kan få det til at glide lidt nemmere ned.

Bon appétit !

4 thoughts on “Hverdagsmad #1

  1. Hvor herligt med inspiration til aftensmaden! Nu skriver du “hverdagsmad #1” og det giver mig håb om, at du på sigt nærmest vil komme til at dele dine ugentlige madplaner med os 🙂

    Og til de af jer, som ikke er så heldige jævnligt at smage Louises delikatesser – hun laver rigtig god mad, så giv jer roligt i kast med hendes opskrifter!

    • Ugentlige madplaner er godt nok fortid – nu tænker jeg som regel kun et par dage eller 3 frem. Men ja, tanken er at dele – i hvert fald nogle dage!

  2. Interessant – tunfrikadeller på dåsetun – det har jeg aldrig hørt om før, men skal klart prøve det. Tun i olie eller vand?

    • Det er sådan set lige meget – jeg synes tun i olie smager af lidt mere (den jeg bruger er i olivenolie) men da det bli’r blandet med de andre ingredienser i farsen, er det egentlig ligeyldigt. Og ja, fra dåse – det er nemt OG billigt!

Leave a Reply

