Hverdagsmad #2

Det har unægtelig en selvforstærkende effekt at have sat sig for at ville dele nogle sunde, billige og let tilgængelige retter med jer. Da jeg for en kort stund i går overvejede et hurtigere og knapt så sundt aftenmåltid i forhold til det, der kom på bordet, mindede jeg lige mig selv om dette lille blog-projekt og derfor blev forårsruller (omend de er gode) til: Chipolata pølser med grøntsagsrösti (jeg har alså lige fundet knappen til farver, så nu kommer der kulør på).

Chipolata

Chipolata er en fantastisk god pølse, som I måske ikke kan få i DK men så find en anden eller steg en kotelet til röstien i stedet. Og serveret på et smukt fad, så tager selv enkle pølser sig godt ud.  

Grøntsagsrösti

700 gram kartofler, 3 store gulerødder, 1 squash, salt og peber, 20 g. smør.

Skræl kartoflerne og riv dem og squashen på den grove side af rivejernet. Skræl gulerødderne og riv dem på den fine side. Pres væden ud af de revne grøntsager f.eks. ved at presse dem ned i en fintmasket sigte. Bland herefter alle grøntsager godt sammen, tilsæt salt og peber og de 20 g. smeltet smør.

Fordel massen i en tærteform og bag den i ovnen til den er sprød på toppen og blød i midten. Ja, undskyld nærmere kan jeg ikke komme det. Jeg har en mærkelig ovn, der ikke er som andre, så hos mig skal den have 25 min. på CRISP funktionen!! Hos dig skal den måske have 45 min. ved 200 grader.

TIP: Röstien smager også skønt med en håndfuld hakkede nødder i men dem vil ungerne her på matriklen helst være foruden.

Dessert er normalt ikke en del af vores aftensmadsrepertoire men vi får tit frugt skåret i en skål, hvor vi hver især langer til med vores gaffel. Her er det den søde og saftige charentais melon, som hurtigt får ben at gå på.

2 thoughts on “Hverdagsmad #2

Leave a Reply

