Hverdagsmad #3

Nu er dette lille blog-projekt om hverdagsmad nemlig om hverdagen og ikke weekenden, så jeg springer let og elegant over weekendens udskejelser. Ikke at de ikke var sunde nok – måske lige med undtagelsen af lørdagens hotdog-lunch som afslutning på fodboldsæsonen – men mere fordi fotografen ikke var på pletten og jeg synes opskrifter gør sig bedst med billede til.

Fredagens aftensmad var en af de super-nemme og super-sunde.

Rugbrød med røget laks og aspages i vinaigrette

Eneste opskrift I behøver til det er vist vinaigretten.

Jeg ta’r 1 lille spiseskefuld akaciehonning, saften af ½ citron, 1 lille sjat hvidvinseddike og 2-3 spiseskefulde af både vindruekerneolie og olivenolie. Pisk det hele godt sammen og smag til med salt og peber.

Vend de let-kogte (helst tynde) asparges i dressingen og server dem til laksen. Mums, siger jeg bare!

PS: Den ene af mine unger bryder sig ikke om asparges men så gør sprøde agurkestave arbejdet ligeså godt.

2 thoughts on “Hverdagsmad #3

  1. Ja, det gælder bare om at nyde de skønne, grønne asparges i sæsonen. Jeg vil bidrage med, at de grønne asparges gør sig fantastisk godt på grillen – enten ovenpå laksen som hos Louise, eller alene som forret. I weekenden kan man supplere de grillede asparges med grillede kammuslinger – begge dele monteres på grillspyd, så de er lette at vende.

    Bon appetit!

Leave a Reply

