Hverdagsmad #4

Pizza er ikke til at komme uden om i vores familie. Min kære husbonds italienske gener hopper og danser, når der kommer pizza på bordet, ungerne slåes om de bedste stykker og jeg selv, ja jeg er bare fan.

Men pizza er mange ting og jeg, især, er blevet kræsen med årene. Faktisk holder jeg mest af mine egne… Ja, jeg ved det godt. Det lyder måske en smule arrogant, men jeg har godt nok øvet mig meget, så det er vel fair nok, at jeg er blevet mester, eller hvad? Er det ikke det, man bliver af øvelse?

Nok om selvforherligelse – nu til opskriften på den mest populære herhjemme:

Pizza med rucolapesto og parmaskinke

Pizzadej (til 3 runde pizzaer):

25 g gær, 3 dl lunkent vand, 3 dl. rugmel, 4 dl hvedemel og lidt salt

Opløs gæren i vandet, bland mel og salt i en skål for sig, lav en fordybning og hæld gærblandingen ned i. Indarbejd melet i gæropløsningen og ælt til du har en glat dej. Del den i 3 stykker (eller hvor mange, du nu vil have) og lad den hæve 1 time.

Rucolapesto (på slum! Undskyld, men jeg har ikke målt nøjagtigt af)

3 håndfulde rucola, 1 lille håndfuld ristede pinjekerner, saft en ½ citron, 3-4 spsk olivenolie, revet parmesan til den smager godt og salt.

Blend først rucola, de ristede pinjekerner og citronsaften. Herefter inkorporeres olivenolien langsomt til pestoen får let flydende karakter (den skal ikke være for fast til pizza), rør osten i og smag til med salt og citron. Hvidløg kan selvfølgelig også puttes i – jeg har bare glemt det så mange gange og ikke savnet det, så derfor er opskriften uden.

Når pizzaen er rullet ud, smøres 2 store spiseskefulde pesto ud på bunden. Er pestoen svær at fordele, er den for fast. Hæld lidt ekstra olie hen over, så bliver den nem at smøre ud.

Bag pizzaen 5-7 min i en hed ovn – jeg bruger CRISP funktionen i min Whirlpool ovn (det er absolut den bedste pizzaovn, jeg har prøvet. Til gengæld er den dårlig til så meget andet!). En almindelig ovn må gerne være 225-250 grader varm. Men hold øje – den bliver nemt branket. Når pestoen er lækker lysebrun på toppen, tages pizzaen ud og parmaskinke i rå stykker fordeles henover. Spis den med det samme – i modsætning til pizzaer med tomatsauce, bliver denne en anelse tør, når den bliver kold.

Velbekomme!

8 thoughts on “Hverdagsmad #4

  1. Yum! looks delish! I like making pizza on the BBQ as well as in the oven. Makes it nice and crispy. I’ll have to try your pesto!

  2. Lyder som en god variant hvis pestoen ikke er for stærk. Har du prøvet super tynde zuccini skiver med olivenolie under og over og et drys salt og et enkelt basilikum? Delicissimo

    Ps jeg er også en fan af mine egne pizzaer.

    • A propos pizza, så tænker jeg også tit og ofte tilbage på de pizzaer vi spiste i dit lille køkken i Rom – de var i min erindring helt og aldeles vidunderlige, selvom vi vist købte dem hel- eller halvfærdige??

      • vi peppede dem op. Jeg husker også at de var forrygende:-)

  3. Pingback: Banan og pesto – en overraskende god kombination | Louises Lakridser

  4. Pingback: Pizza med aubergine | Louises Lakridser

  5. Pingback: Husets bolo-opskrift | Louises Lakridser

Leave a Reply

