At leve med sine valgs konsekvenser

Jeg har netop snakket med pariserpendleren. Han var ved sit nye andet hjem. Et værelse hos en dame i Paris.

Det er dejligt, han efter 3 måneders hotel og venneovernatninger endelig har fundet et sted at bo, som er hans, når han er i Paris. Samtidig er det også lidt mærkeligt, at han nu har et andet “hjem”, der ikke er her hos os.

Når det er sagt, er det dog ikke så slemt, som det måske lyder. Faktisk ta’r jeg mig selv i flere gange at tænke, at det fungerer sådan her. Jeg nyder mine alene-aftener, hvor jeg uden hensyntagen kan blogge, arbejde, se danske serier på nettet, sumpe med gamle tøse-film eller hygge med en bog i sofahjørnet.

Men det er som om, det ikke rigtigt er lovligt at tænke sådan. At det også er lidt egoistisk. For ungerne synes ikke, det er fedt. Derfor ta’r jeg vel også deres parti, når jeg hører mig selv sige, at det ikke er optimalt, at vi savner og gerne vil have ham hjem. Og det vil jeg da også. Men lige nu har vi valgt denne situation. Og ingen pressede os – heller ikke økonomien selv efter 1 års ledighed.

Så egentlig lever jeg vel bare i og med konsekvenserne. Lever i det nu, der er og med de konsekvenser, det har. Ligesom han gør. Og det fungerer. Hvor mærkeligt, “ulovligt” eller egoistisk, det end måtte lyde.

4 thoughts on “At leve med sine valgs konsekvenser

  1. Så fint skrevet. Vær du bare lidt “kriminel”!! Jeg kender det – elsker min alenetid. Og som du skriver de alene-aftener, når manden er ude, når ungerne er puttet og jeg bare kan bestemme og navigere rundt uden at tage mere hensyn til andre den dag. Det er plus-tid – allemands-eje og faktisk tror jeg at mange forholder der knirker, kunne gøre brug af denne alenetids-tankegang og få lidt tid alene, en aften, en weekend, en uge, en måned. Gensynsglæden er ikke at kimse af – der er masser af energi i den. KH Karin

  2. Synes bare det er skønt, at du vælger at leve med situationen og få det bedste ud af den. Det er da en positiv tilgang til livet.

    Og næste gang du får stund, så kan du kigge her: http://www.dr.dk/hvaderdetvaerd – her kan du svælge i gamle, danske design-ikoner, som Arne Jacobsen og Kay Bojesen.

  3. Ved du hvad, Louise, vi har det ikke lige så gennemført på samme måde som jer, men af og til overnatter Alain også i sin mors hus tæt på vinen for at spare kørsel og få nogle flere arbejdstimer i vinen. Senest praktiseret under vinhøsten, som vi sluttede for en uges tid siden.
    Jeg bemærker let overrasket, at jeg har bedre styr på ungerne og tiden, lektierne, bad, mad og det hele, når jeg klarer alt alene, end når vi er to, og vi har råhygget os, og haft tid til det hele trods ny dagligdag med 20 minutter i bil frem og tilbage mellem skole og hjem. Du er med andre ord ikke alene, omend du og børnene selvfølgelig har flere farløse timer, end vi har her.

    Mange hilsner
    Solveig i Champagne

  4. Tak for jeres søde kommentarer. Jeg føler mig allerede mindre “kriminel”, som Karin siger og glæder mig over, at jeg ikke er alene med mine følelser om, at det faktisk fungerer ikke altid at være far, mor og børn.

Leave a Reply

