At finde mig selv på ny

Sådan skrev Mie i en kommentar i går til min opfordring om at dele, hvorfor det kan være svært at være medfølgende ægtefælle. At finde sig selv på ny er efter min bedste overbevisning kimen til selve udfordringen såvel som til succesen. Sådan var det i hvert fald for mig.

Som jeg forklarede i går, følte jeg mig identitetsløs uden et job og ikke fyldt op af det, jeg sidenhen fandt. Derudover stod jeg i en ny situation, i et nyt land, ja i et nyt liv, som jeg skulle til at stifte bekendtskab med. En udfordring af de store.

En af de faktorer, der førte til, at jeg bid for bid begyndte at bearbejde udfordringen og opdage nye (og gamle) sider af mig selv var kedsomhed. Og frustration. De to faktorer blev benzin til mit find-dig-selv-igen bål. De tvang mig selv til at kigge indad og finde hengemte og til dels glemte passioner, lytte til mit hjertes sagte visken og famlende forsøge at følge trop. (Jeg får lige den tanke, at det er som med børn, der keder sig. Når de keder sig nok, bliver de kreative og finder på).

Selvom jeg selvfølgelig gerne ville have været foruden frustrationerne, der gik forud for min process om at genfinde mig selv, er jeg nu blevet klar over, at smerten tit er den store drivkraft.

Vi har alle hørt historier om folk, der blev alvorligt syge eller stressede og som sidenhen brød med deres gamle liv og skabte sig et nyt med alt det indhold, de før kun havde drømt om. Fordi de med et var blevet gjort opmærksomme på, hvor skrøbeligt livet er og hvor ondt det kan gøre. Som min dejlige coach Annette sagde til mig engang: “Vi handler først, når livet gør ondt. Når vi ikke kan holde mere smerte ud”.

Min smerte var heldigvis ikke relateret til sygdom. Men til et indre virvar af følelser om, hvad jeg skulle med mit liv. Det at jeg rejste ud som medfølgende ægtefælle, blev på flere måder starten på et nyt liv. Et nyt liv under andre himmelstrøg, på et andet sprog, med en anden kultur. Men frem for alt blev det starten på et nyt mig. Og det har været en af de bedste gaver nogensinde.

One thought on “At finde mig selv på ny

  1. Det er en god sætning, den dér med at “vi handler først, når livet gør ondt”.
    For mit vedkommende var det da mine unger blev så store (13 og 16), at jeg begyndte at mærke, at jeg næsten havde mere brug for dem end de havde for mig.
    Tomheden var larmende, og jeg måtte hele processen igennem med at finde ud af, hvem jeg er, når jeg ikke er mor i lige så stor tidsmæssig udstrækning som tidligere. Mor er jeg jo naturligvis stadig, men jeg var bange for, at jeg ikke ville kunne finde noget, der kunne give lige så stor og dyb mening i mit liv som det at give mine unger den bedste start på et forhåbentlig langt liv.
    I min søgen efter nyt indhold faldt jeg også over coach uddannelsen og jeg skal hilse og sige, at uddannelsen satte skub i mit liv og gav mig brændende lyst til at opdage nye sider af mig selv. Og bekræftede mig i, at livet slet, slet ikke er forbi selvom ungerne er blevet store – næ, der begynder tværtimod nyt liv, hvor jeg ovenikøbet for en gangs skyld kan have lidt fokus på mine egne behov og mål i livet – det er simpelthen for fedt. Tak for dén gave….

Leave a Reply

