Nød lærer nøgen kvinde at spinde men også at tage noter?

Det er ingen hemmelighed, at jeg er glad for yoga. Så glad, at jeg er begyndt at uddanne mig til yogalærer hos den velanskrevne, belgiske yogalærer Frans Moors.

Jeg startede i forrige weekend. På et kloster i Liege. Og nej. Der er ikke noget religiøst over yoga (stedet passede bare). Gud er, i yoga-øjemed, et valg. Du er hverken en bedre eller dårligere yogi, fordi du betror eller ikke betror dig til en gud. Yoga er ikke en religion men én blandt flere fortolkninger af vedaerne, de første indiske tekster fra ml. 1500 og 500 år før vor tid. 

Det var i hvert fald sådan, jeg forstod første lektion af yoga-filosofi. Men måske har jeg misset noget der i spændingsfeltet af filosofi på højt plan og fransk sprog og undervisningsform!?

At der bliver talt fransk er helt okay – jeg forstår vel 98%. Men den franske undervisningsform gør mig mere usikker. Lærerens ord er lov. Ergo noterer man alt ned, man hører, for der er ingen eller meget få lærebøger og der er tests efter hvert modul.

Jeg er ikke god til at tage noter (slet ikke på fransk OG sanskrit!) og det gav mig altså momentan sved på panden, når jeg kunne se, at alle omkring mig havde den sirligste orden: blåt til prosa, lyserødt til illustrationer, grønt til understregning, etc. etc. Som min kære mand sagde, da jeg senere spurgte ham, om de lærer det i skolen? “Ja, men af nød. For ellers er du lost”. Sikke en trøst!

Jeg overvejer dog seriøst at droppe panikken til næste gang. For ellers bliver det vist hårdt i længden. Jeg kunne f.eks. passende adoptere en grundlæggende yoga-regel: Ahimsa, som betyder ikke-vold i fysisk og mental forstand. Overfor andre såvel som over for sig selv. Og jeg kunne vist godt bruge lidt mindre “vold” og selvbebrejdelse over, at jeg ikke er multitasking dronning på lige netop det felt. 

Nogen tips derude? Til hvordan man absorberer ny læring uden eminent notatteknik? Alle råd er velkomne.

10 thoughts on “Nød lærer nøgen kvinde at spinde men også at tage noter?

  1. Hm…jeg ville da sige: drop perfektionismen. Jeg kan godt følge dig i de fornemmelser du har, men slå nu ikke dig selv oven i hovedet med at du ikke kan det de andre kan.
    Læg hellere mærke til det du rent faktisk får ud af undervisningen.
    Jeg er sikker på, at det er en del. Good luck.
    kh
    Diana

    • Diana, du sætter sylen i såret. Perfektionisme er en gammel kending og den stak bestemt hovedet frem her. Og du har helt ret – den skal droppes. Den gavner ikke en meter og er slet ikke nødvendig. Slet heller ikke i yoga-sammenhæng. Tak for dine ord.

  2. Åh de franskmænd, de franskmænd….. Nu fik jeg forklaringen på de mange forskellige farver tuscher de bruger – mon de også bruger forskellige farver papir til forskellige fag – de jo nemlig altid haft så mange, skønne forskellige farver linieret og ternet papir (som jeg altid bare har brugt til skrive breve på).

    Nå, men mht. notatteknik, så tror jeg, at det er vigtigt at glemme farverne, men at skrive læseligt og gerne stort. Dét lærte jeg af en medstuderende på HA – hendes noter var altid mere anvendelige end mine, fordi hun skrev stort og lavede mange nye afsnit. Andre medstuderende gik hjem og renskrev deres noter – det behøver franskmændene så ikke, så sirlige som deres noter er. Men at renskrive noterne er jo også en slags repetition og måske dér, hvor du kan få skrevet sanskrit ordene i noget andet end lydskrift 🙂

    God arbejdslyst!

  3. Wow hvor lyder det spændende og tillykke med beslutningen om at uddanne dig. Og så et sådant sted! Det må være fantastisk.

    Jeg siger også – drop perfektionismen og nyd det der er. Og tag det ind, som du mærker gi’r mening for dig.

    kh
    Annika Gran
    http://www.annikagran.dk

  4. Dine kvaler fik mig til at tænke på dengang jeg startede på universitetet: De fleste forlæsninger var på engelsk. Så da var det også bare om at hænge på og skrive det ned man kunne forstå. (der er et stykke vej fra gymnasieengelsk til det de brugte på uni.) Mine noter blev en blanding af dansk og engelsk hvor det vigtigste for mig var at få essensen og sammenhængene ned på papiret, Jeg brugte mange afsnit og mange mellemrum.
    Måske blot en gentagelse af “drop perfektionismen” – og find din egen måde at gøre det på; den rigtige er den der der virker for dig.

  5. det lyder spændende 🙂 kender godt den der panik over ikke at få det hele med, men jeg synes dels forståelsen er større, når man virkelig kan lytte, og mon ikke det vigtigste nok sætter sig et sted 🙂 god vind med uddannelsen!

  6. Hvor er I søde og gavmilde med råd. Jeg kan bruge det hele. Overvejer noget a la: skriv lidt men godt, genlæs og evt. renskriv, hvis det er uklart, brug danske ord og forklaringer, der hvor det er nødvendigt og fokuser på forståelse fremfor noter. Se, det kom der så lige en succesformel ud af. Af hjertet tak!

  7. Jeg har ingen gode fif til notatteknik; jeg tror nemlig, at det er meget individuelt og afhænger af, hvordan man tolker det man får ind. Men den franske stil er jo mere lagt an på udenadslære og ikke fortolkning, som vi er vokset op med. Måske de først rigtigt lærer det, når de læser igennem 2. gang?

    Under alle omstændigheder lyder det fantastisk spændende, modigt, anderledes… og jeg ønsker dig alt mulig held og lykke med det!

  8. kan du ikke optage timerne – jeg er selv elendig til at tage noter og synes jeg får meget mere ud af undervisning ved blot at lytte og “tage-ind” end at sidde og skrive som en sindsynd stenograf…

    • Jeg har overvejet det. Men problemet er, at han går en del rundt, viser øvelser mm, så jeg ved ikke lige, hvordan jeg skulle optage undervisningen med mindre han fik en mikrofon på sig. Og det ved jeg ikke, om han er med på. Tænker også, at sådan noget udstyr vel er dyrt. Men det er da værd at undersøge. Tak for tippet.

Leave a Reply

