Une baguette bien cuite, svp !

“Jeg vil gerne bede om et baguette, der er godt (hårdt) bagt, tak”, er en approksimativ oversættelse af en af mine første hele fraser, jeg lærte, dengang jeg var au-pair i Paris. Sådan ville min familie nemlig gerne ha’ det.

I dag bagte jeg mit eget første baguette – så rigeligt og lidt til bagt!

“Når først du kan lave et baguette, kan du lave alle brød”, fortalte Corinne, vores franske monitrice før dagens kombinerede homeparty og brødworkshop, som en lokal veninde havde indbudt til.

Jeg må vist konstatere, at der enten skal mere ælteøvelse eller måske snarere en ny ovn til, før jeg kan kalde mig baguettemester.

Som billedet antyder, fik mine baguette godt nok den tilstræbte gyldne (okay, lysebrune da) og sprøde overflade men desværre også et hårdt og tvebakkede indre. De røg fluks i skralderen!

Men hey, vi havde det sjovt, mens vi forberedte det. Særligt mens vi indøvede en æltemetode, hvor man vrider dejen og slår den ned i bordet. På billedet er dejen stadig at finde på bordet, men adskillige gange fløj den altså gennem luften og begrebet: let og luftig fik for en tid en helt anden og meget bogstavelig mening.

Heldigvis havde vores sagkyndige forberedt en dej, som hun bagte på stedet, så vi fik smagt, hvordan det rigtig skulle smage. Det var således “bare” ungerne og mig selv, der gik glip af den helt store baguetteoplevelse, jeg havde stillet dem i udsigt, da jeg, på vej hjem fra skole, fortalte at jeg havde lavet dej til hjemmelavede baguettes.

Nitte, må man vist sige. Og bedre held næste gang!

4 thoughts on “Une baguette bien cuite, svp !

  1. Hey Louise, det ser da enormt sjovt ud…jeg sidder her og griner, fordi det bord (og personerne omkring det) minder mig om sidste år, da jeg sammen med en veninde gik amok i at fabrikere marcipanbrød.

  2. Pingback: Kindkys pocket guide « Louises lakridser

Leave a Reply

