Venner

At gode venner er guld, er næppe nogen nyhed, men det er alligevel særligt, når man, som jeg i går, får fuld valuta for vennepengene.

På en skype-samtale med en af veninderne i DK, snuppede jeg al taletiden. Jeg forelagde to af mine pt største problemstillinger og fik vendt og drejet sagerne råt for usødet.

Det var godt at få sagt nogen af de ting, som jeg den seneste tid mest har gået og tænkt på. For på den måde kunne jeg pludselig høre og se, at noget af det jeg sagde (og indtil da troede på) var løgn.

Forhindringer som havde vokset sig store i mit hoved, men som, da jeg fortalte min veninde om dem, forsvandt som luften i en sprængt ballon. Fordi jeg pludselig kunne høre, at det var pure opspind.

Som f.eks. at jeg ikke kunne spørge nogen venner, om de ville passe ungerne, fordi “jeg har spurgt dem så meget, på det sidste”, hørte jeg mig selv sige. Men det er løgn. Det har jeg ikke. Jeg havde bare tænkt på det tilstrækkelig mange gange til, at jeg var begyndt at tro på det. 

Det er en kendt forhindringsmekanisme, at vi forstørrer og dramatiserer vores forhindringer. For det legitimiserer, at vi ikke handler og kan forblive i vores trygge hule. Jeg ved det, men det forhindrer mig ikke i at gå i fælden. Men heldigvis er fordelen ved at kende mekanismen, at når først jeg får sat ord på,  så kan jeg hurtigt identificere forhindringen og lægge en plan for at eliminere den. Det er nu gjort. Noget er der ovenikøbet allerede handlet på.

Så tak, kære veninde. For at mestre kunsten i at lytte, spørge og udfordre alt mens du forbliver loyal og støttende.

A true friend!

Leave a Reply

