Forjulstrang

Jeg læste lige et indlæg herovre hos Maria om juleræset, der sætter ind. Det juleræs der indbefatter juleafslutninger, julefrokoster og andre julearrangementer i tiden op til jul. I kender det sikkert, ikk’?

Jeg blev imidlertid ramt i mit danske julehjerte, for alle for-julsarrangementerne er faktisk en af de danske ting, jeg virkelig savner. Jeg synes, det er mega hyggeligt. Og sådan er det ikke her. Jo, til dels i den danske koloni, men den er jeg ikke et specielt indlemmet i. Altså lige med undtagelse af  julemarkedet.

Jeg har de forgangne år arrangeret både juleklip og glögg-komsammen for vores lokale venner og med helt god succes. Men i år lykkes det næppe. Alle weekender er bookede til ikke-julede ting (på nær den sidste med svigerfamilien i Frankrig).

Prøver dog at indlemme en yogaafslutning med en småkage og en kop julete og måske en gang onsdagsjuleklip med æbleskiver for et par af ungernes skolekammerater og deres hjemmegående mødre! For trods denne lidt bittersøde konstatering, at det er en af konsekvenserne af mit valg om at være udlandsdansker, så kan jeg heldigvis godt finde ud af at iscenesætte forjulen selv.

Således fik jeg både lavet adventskrans

og et par julekort

da jeg i går holdt fri fra forpligtelser og to-do lister og hyggede mig med julemusik i ørerne og julete i tekoppen.

Glædelig forjul!

7 thoughts on “Forjulstrang

  1. Det er pudsigt, for jeg har det nemlig lige modsat. Jeg glæder mig til at slippe for juleræset og julearrangementerne – men jeg har heller aldrig været særlig ‘julet’ anlagt. Nu er det jo også min første jul som udlandsdansker, så måske jeg ændrer holdning efter noget tid. Og jeg er dog ikke mere anti-jul, end at jeg har lovet manden, at se om de har æbleskiver i Scanshop. Og det er ikke kun ham, der er vild med æbleskiver herhjemme.

    • Irene, de har som regel æbleskiver i Scanshop, men de har det med at blive hurtigt udsolgt, så skynd dig! Og lad os så tales ved om nogle år (også gerne forinden) for at høre, om du ikke også er blevet ramt af udlandsdanskertrangen til forjuleri i dansk format.

  2. Jeg har det på helt samme måde, Louise! Siden jeg flyttede herned – og nu er det vel 11. jul – har jeg savnet hyggen ved glögg, æbleskiver (og Scanshop uden bil er lidt umuligt!!!) og alt det andet.

    Jeg laver en adventskrans eller har kalenderlyset hjemmefra – men der er ikke nær så meget julepynt i byen, synes jeg; og stemningen er ikke lige så intens som i Danmark.

    Men det hører jo med – og så har vi andre fordele 🙂

    Din adventskrans er rigtig smuk – enkel og alligevel julet!

    • Tak for komplimenten Nille. Og, ja. Vi har andre fordele men tager de sig ikke bedre ud, når lige man har brokket sig lidt over manglerne? Det tror jeg 😉

  3. Hej Louise,

    Fin adventskrans, du har smækket sammen. Jeg har en model, der blot skal stikkes fire lys i, måske skulle jeg smutte op i skoven efter noget kristtorn. Det er da også julet, og det ser nu bedre ud med noget grønt som på din.

    Jeg elsker gløgg og æbleskiver, og har inviteret alt og alle i al den tid, vi har boet her i huset. Vi har ingen Scanshop, så jeg er nødt til at bide i det sure æble og vende sindssygt kedeligt fedtende mange æbleskiver, men det er da hele værd. Dertil gløgg, klejner, diverse småkager, diverse slik og hvad der nu ellers falder af undervejs.

    Ved at holde det på den måde, som jeg forbinder med min danske jul, har jeg fået introduceret det blandt vores venne- og bekendtskabskreds, og de hygger sig tilsyneladende ligeså godt som danskerne, der bestemt ikke er i flertal den dag.

    Det er min måde at få det bedste fra min danske jul i Champagne, og det plejer at virke. Selve julen behøver jeg heldigvis ikke at gå på kompromis med. Den holder vi altid i Danmark uden diskussion, hvilket jeg er taknemmelig for.

    Mange hilsener
    Solveig

  4. Meget smuk adventskrans. Mit dilemma med en som ligner din er dog at lysene er så forfærdeligt hurtige til at brænde ud. Kan du komme med et tip her? (Udover at begrænse min stearinlys-hygge)

    • Birgitte, mit råd vil helt klart være: Køb ekstra lys til at skifte ud. Jeg har tit lys i min adventskrans. Hvorfor nøjes med søndagslys 🙂

Leave a Reply

