Caione, Andersen, Fly Andersen??

Før jeg flyttede til Belgien, ville jeg aldrig have troet, at mit efternavn skulle blive et problem. Altså andet end at stave det!

Men jeg skulle tro om. Senest her til morgen, da jeg snakkede med sikkerhedsafdelingen i vores bank. De havde ringet til min mand (som om jeg ikke kan svare for mig selv, hvilket jeg så heller ikke kunne…) for at tjekke noget med en betaling på mit kort. Men for at komme ind på min konto, skulle de tjekke x antal sikkerhedsspørgsmål. Og der kløjs jeg altså i det.

Selvfølgelig kunne jeg svare på spørgsmålene om f.eks. min mors pigenavn og efternavn. Men det var sværere med mine egne. Hvad er dit efternavn? “Caione”, fløj det ud af mig. “Øh, nej Andersen. Nej, Fly Andersen”. Der blev stille i den anden ende. “Please hold”, kom det så. “Pokkers”, tænkte jeg. “Hvad er det nu, jeg hedder i banken?”

Jeg er nødt til at komme med en lille forklaring her. I Belgien godkender de ikke, at man gifter sig til et andet navn. Du hedder det, du er døbt! Men det vidste jeg ikke dengang vi flyttede herned. Så jeg skrev selvfølgelig troeligt Fly Caione i alle mine papirer og måtte lave alle de papirer om, da jeg blev gjort opmærksom på, at jeg her (ifølge min dåbsattest og dermed belgisk lov) altså hed Andersen.

Ja, Fly smider de oftest på porten, selvom jeg troeligt skriver det med HVER gang (under fornavne). Sagde nogen stædig??? Men nogen gange bruger jeg alligevel Caione (for det hedder jeg jo – også i mit pas) og andre gange Andersen. Alt afhængig af, hvor officielt, det er. Og det svir nu til egen bagdel.

“We can’t access your account, as some of the security questions were answered incorrectly”, lød svaret, da den ellers venlige bankdame vendte tilbage i telefonen.

Ja, det tror da fanø. Jeg ved jo næppe, hvad jeg selv hedder men det er da, fordi belgisk lov er for ufleksibel, not?

Nu må jeg så ind i vores afdeling i down-town Bruxelles og hitte redde i miseren. Quel bordel!!! (Nej, ikke noget med bordel bare rod på fransk :-))

5 thoughts on “Caione, Andersen, Fly Andersen??

  1. Åh ja, det er altså (endnu) en mærkelig belgisk lov. Jeg har indtil videre formået kun at blive registreret under mit gifte navn, og der er faktisk forbavsende få, der har spurgt til mit pigenavn. Og ikke nogen rigtig officielle instanser. Men jeg har altid bare vist mit pas som legitimation, og der står jo kun mit gifte navn. Måske de en dag ‘opdager’ det og kommer efter mig – jeg håber det ikke. Det bliver bare værst for dem selv, jeg hed nemlig Møller i gamle dage :-).

    • Tror måske det har noget at gøre med de enkelte kommuner – hvor meget de vælger at håndhæve loven. Vi SKULLE fremvise dåbsattest! Ja Møller – den kunne blive sjov.

  2. Åhh, jeg savner næsten Belgien… Og så alligevel ikke. Det er utallige gange deres snørklede regler har fået selv voksne mænd til at græde! Min favorit var da Belgacom lavede elektroniske regninger. Havde man glemt sit password skulle man bruge et kundenummer, der var højst (jeg tror det var 3 måneder) gammelt. Kundenummeret stod på regningerne. Men hvis man ikke i 4 måneder havde været inde på sin konto (hvis man f.eks. havde betalingsservice), så kunne man jo ikke finde kundenummeret, fordi man ikke kunne logge ind… Fantastisk, ikke? 😉

    • Også kun næsten (savn) ikk’? Ja, man skal nogen gange være udstyret med ualmindeligt godt humør, tålmodighed og vilje for at bide skeer med les belges..

  3. Tja, jeg har længe heddet Hansen nee (født) Rasmussen. Men der er lige den hage ved det at jeg aldrig har taget min mands navn …
    Så jeg har været på kommunekontoret for at komme af med et giftenavn, jeg slet ikke har! Og min syge forsikring forstår det stadig ikke!
    Lisbeth

Leave a Reply

