En juleklassiker er født

Så fik jeg afprøvet opskriften på lakridstrøfler. De er uforskammet gode. Uovertrufne. Særligt til en kop cool mint te fra søstrene Grene, som også indeholder lakrids.

Respekt til Lone Kjær, som er ophavskvinde til disse himmerigsmundfulde. Godt nok i et gammelt julenummer af Boligliv, men det gør dem ikke dårligere.

Opskriften lyder:

200 g god mørk chokolade, 1 dl fløde, 1 spsk lakridspulver, 1 spsk smør.

Smelt chokoladen over vandbad, tag skålen op og rør fløden i. Tilsæt derefter smør og lakridspulver.

Hældes i en lille form (jeg tog en lille kagedåse) foret med bagepapir og stil til afkøling og herefter tildækket i køleskab. Natten over, foreskriver opskriften. 3 timer er nok, skulle jeg hilse at sige. Så MÅTTE jeg nemlig smage. Og kunne herefter konstatere, at det var konfekt lige efter min smag.

En juleklassiker er født – og så med lakrids!

Svær at holde fingrene fra - også inden, det er blevet til en fast masse

12 thoughts on “En juleklassiker er født

  1. Det ser og lyder helt fantastisk og enkelt. Skal absolut prøves. Tak for inspirationen 🙂

  2. Lakrids og chokolade er en super blanding, som giver en smagsrevolution i munden. Det ser lækkert ud. Kan anbefale summerbirds lakridsmandler hvis du ikke har lyst til at gå i køkkenet selv – dog må advare, åben aldrig posen i bilen, den kommer kun tom ud derfra … KH karin

    • Nåh ja, er der noget med, at du har arbejdet i chokoladebranchen? Lakridsmandlerne har du omtalt før – dem må jeg naturligvis smage. Skal bare lige finde et sted, de forhandler dem.

  3. Det ser uforskammet godt ud!!!! Kombinationen af lakrids og mørk chokolade er helt bestemt en vinder – og mit mundvand løber nu 🙂

  4. Nøj, hvor se de lækre ud. Mere yndlingsingredienser kan det da ikke blive med både chokolade OG lakrids 🙂 de skal vist prøves af. God jul 🙂

  5. Pingback: Årets nyhed: Knaldgod kokoskonfekt | Louises Julelakridser

  6. Jeg køber mit lakridspulver i de der små dåser fra Urtekram. Netto har dem!
    Glædelig jul 🙂

Leave a Reply

