Hvem gider slukke på kontakten?

Jeg er økonomisk meget fornuftig. Det siger min mor selv! Og det vedkender jeg mig.

For eksempel giver vi ikke vores børn julegaver. De får så mange, og de bemærker knap, hvad de får af hvem, så det har været et nemt princip.

Jeg køber heller ikke særligt meget tøj, sko eller tasker. Jeg mangler helt klart også et shoppegen – min søster fik det hele. 

Jeg hviner, når min mand, som har spenderbukserne på i vores familie, lige har købt sig en ny (Mandarina Duck!!) taske eller en fladskærm til sit hjemmekontor. Ja, det hjemmekontor, han ikke arbejder på, for han arbejder jo i Paris. Remember darling?

Derfor er jeg også i et dilemma, for jeg har fået lyst til at købe julegaver til ungerne. Forkæle dem, fordi det er verdens sødeste og lækreste unger. Købe de her øko-rigtige, trendy og alligevel down-to-basis agtige træklodser fra Kapla til Marius, fordi jeg bare synes, han skal have dem og bygge Eiffeltårnet og alt muligt andet sejt. Så kan jeg nemlig også retfærdiggøre at købe det sødeste tøj til prinsessen.

Men min indre principfaste overhakke vil sgu ikke give op. Der er sat tryk på den indre dialog: “De får gaver nok”, “de skulle hellere have skitøj”, (for vi kom til at sige ja tak til en ikke særlig dyr ski-weekend i januar), “var der ikke også noget med en uld-sweater og en ny vinterjakke?”, etc. 

“Men jeg har lyst til at være ufornuftig! Vi taler jo ikke om dimantbesatte klodser for fanø”, har jeg prøvet. Indtil videre uden resultat. Det er som at tale for døve ører.

Så derfor spørger jeg: Ved nogen hvor kontakten til overhakken sidder og hvis ja, gider I så lige slukke for den, tak!

7 thoughts on “Hvem gider slukke på kontakten?

  1. Kære Louise,

    Du er sgu sød, er du.

    Har du tænkt over, hvor du stammer fra, det der med, at du skal være så økonomisk fornuftig (tip – nu nævner du, at siger mor, at du er..?)

    Og så en anden ting: Det er så hamrende forfriskende at gøre noget anderledes end man plejer – hop ud af “plejer” og se, hvad der sker.

    med andre ord: Just do it!

    kærlig hilsen
    Diana

  2. Kunne ikke være mere enig med Romerinden….. Bla bla bla, bare se at komme i omdrejninger. Shopping kan læres og jeg stiller gerne min absolutte spidskompetence til rådighed 🙂 Du kan starte med at gå ned på jeres skønne shoppinggade og købe dels en gave til hver af ungerne og dels en lille ting til dig selv 🙂 Så kan du jo skrue ned på gaverne til ham pariseren, som alligevel altid køber tingene selv….

    Ungerne til gengæld skal forkæles og du kunne jo overveje at give dem gaven en helt anden dag en juleaften – så var den jo fra dig og ikke fra julemanden, som smider det hele ned gennem mormor og morfars skorsten. Du kunne jo give dem en gave og sige, at de fik den fordi de var verdens sødeste og dejligste unger. Og det ER de jo 🙂

  3. Ja, der er jo ingen tvivl om, hvad I synes, jeg skal gøre. Og det er jeg vist også selv kommet frem til. Så jeg smutter op i byen nu. Skal dog lige forsvare ægtemanden lidt og præcisere, at tasken altså ikke var lige her før jul – det var kun skærmen…

  4. Hej Louise,
    Tak for sidst, søde! Nu fik jeg ikke hørt om du fik købt tingene, som du taler om? Kender godt rationalet, som du gennemgår her. Jeg er heller ikke begavet med et shoppegen, og selvom det er fornuftigt, så er det altså også nogen gange SÅ kedeligt! Af og til skal man give den gas!
    Knus
    Lise

    • Selv tak. Jo, jeg fik købt det hele og det føltes helt rigtigt! Og så glæder det mig forøvrigt at vide, at du heller ikke har et shoppegen. Jeg har ikke mødt mange (nogen?) af dem endnu – i kvindeudgaven altså.

  5. Pingback: Adventsgaver: skrupler og regn | Louises Julelakridser

Leave a Reply

