To med julesalat og en med rejer

Vi går i køkkenet for en stund, for jeg vil gerne dele et par opskrifter med en klassisk og uomgængelig belgisk grøntsag: julesalaten. Den er i sæson nu. En sæson, der dog strækker sig langt ind i foråret og fåes i alle størrelser og kvaliteter. De små er lækrest men de store er også fine f.eks. til nedenstående suppe.

Rå julesalat med kapers/ansjosdressing à la Jamie Oliver

Den karakteristiske, let bitre smag i julesalaten går genialt hånd i hånd med det salte fra kapers og ansjoser. Jeg bruger gerne salaten som tilbehør til al stegt eller grillet fisk og kød. Her i selskab med kylling med parmaskinke.

4-5 hoveder julesalat skylles og skæres i mundrette stykker

6 ansjoser i olie og 1 spsk kapers hakkes fint og blandes med 5 spsk olivenolie, 2 spsk citron og lidt peber.

Dressingen hældes over salaten. Voilà!

Suppe med julesalat, porrer og kartofler

6-8 hoveder julesalat, 1 løg, 1 porre, 2 kartofler, 2 fed hvidløg skæres i grove stykker. Løg og hvidløg svitses let, resten af grøntsagerne tilsættes og dækkes med hønsebouillon.

Simrer 15-20 minutter, blendes og smages til med salt, peber og citron. Lidt fløde kan tilføjes for at afrunde smagen og hakket persille. Prøv eventuelt også at smide en håndfuld rejer i. Les crevettes grises er en anden belgisk hofspise. Så får du ikke en mere belgisk ret.

Avocado med tigerrejer

A propos rejer, har min mor inspireret mig til denne velsmagne frokostret, som jeg har spist 3 gange på en uge. Fordi den er sund, super nem og super lækker. Og derfor får I også lige den. Hvem vil ikke gerne have sunde og nemme retter her i januar!?

150 g  tigerrejer (kogte) marineres i 1 spsk soya og 1 cm reven ingefær.

1 avocado skåret i mindre stykker smagt til med citron og salt (hold igen med saltet pga soyaen).

Rejer og avocado vendes sammen og spises eventuelt med brød til. Smager bedre end det ser ud.

Bon appétit og ikke mindst god weekend!

5 thoughts on “To med julesalat og en med rejer

  1. Uuhm altså, rejer og avocado lyder ikke tosset sammen. Lige for tiden spiser jeg meget røget laks med avocado, men den opskrift vil jeg prøve ved lejlighed.

    • Det skal du gøre. Det er en super kombination. Røget laks er heller ikke dumt – men faktisk går meget fisk godt med avocado, synes jeg.

  2. Ej, hvor bliver jeg helt sulten. Det hele både lyder og ser lækkert ud Louise, og tænk engang det er muligt at bruge salat til suppe…………., det ville jeg aldrig selv havde fundet ud af. Spændende og tak, kh Mie

Leave a Reply

