Her går det godt – send flere penge!

Som dansker i Bruxelles er det svært at komme udenom Den Danske Kirke i samme by. Dog var jeg selv små 5 år om virkelig at gøre brug af det samlingssted, kirken er – meget mere end det er en kirke. Og det var netop, fordi det var så nemt. For nemt, tænkte jeg. Skulle jeg virkelig omgåes danskere, når nu jeg var rejst til Belgien? Det var da ikke derfor, jeg var kommet herned. 

Som I måske har opdaget, har jeg siden skiftet standpunkt. Af den simple årsag, at det ene jo ikke udelukker det andet. Det var jeg bare nogle år om at fatte! Som min mand drillende plejer at sige: “Hun er ret hurtigopfattende. Man skal bare forklare i lang tid”.

Jeg er nu blevet så glad for den danske kirke og det den tilbyder os udedanskere i Belgien, at jeg er blevet medlem af menighedsrådet. Og det er en ret spændende tid at være det i. Vi er nemlig ved at købe en ny kirke. Og hvor tit er man med til det?

Grunden til dette er, at vi i dag ikke har vores egen reelle kirke men “blot” en præstegård. Et større hus, hvor præstefamilien holder til og hvor der kun er nogenlunde plads til at have au-pair aftener, ungdomsklub, bibliotek, teater, fodboldaftener, foredrag, dansk-undervisning, julemarkedsforberedelser, Skt Hans fest og hvad der ellers foregår af aktiviteter. De reelle kirkelige handlinger foregår i en lejet og temmelig kønsløs kirke andetsteds i Bruxelles.

Der er i årevis blevet arbejdet på at finde et værdigt kirkerum med tilhørende plads til både præstefamilie og alle de kulturelle udbud, der er under kirkens hat. Det er nu endelig ved at lykkes. Vi er lige ved og næsten. Penge er møjsommelig blevet skrabet ind gennem årene og det er fuldstændig fantastisk at se, hvor stor velvillighed og generøsitet der er hos diverse fonde og ikke mindst privatpersoner.

Det er vigtigt at pointere, at kirken i stor stil er selvfinansieret. Ungdomssekretæren betales fra Danmark men kun halvdelen af præstens løn finansieres af de danske sømandskirker. Resten står menigheden selv for. Så kirkens eksistensgrundlag afhænger af velvillighed – både af arbejdsmæssig og økonomisk karakter.

På den arbejdsmæssige side er vi godt med, på den økonomiske mindre. Omend vi har fået samlet så mange penge ind, at vi har kunne afgive købstilbud, mangler vi hjælp til at bygge om og indrette. Ikke at vi ikke kan flytte ind, som det er nu, men meget kan og skal gøres.

Hvis der sidder nogen derude, der skulle have fået lyst til at bidrage til den gode sag, det være sig i form af et økonomisk bidrag eller med gode ideer til sponsorer, så giv meget gerne jeres mening til kende. Enten her forneden eller i en mail til: louise.fly.caione@waterloo.eu.

Så kan I være med til at sørge for, at de kommende omgivelser for Den Danske Kirke i Bruxelles, og dermed et holdepunkt for flere tusinde udedanskere, bliver både rare og imødekommende.

Lillemanden blev døbt ved en gudstjeneste i præstgårdens have

4 thoughts on “Her går det godt – send flere penge!

  1. Vi har desværre ikke haft det helt store held med vores kirke. Jeg ved ikke lige HELT hvad der er gået galt..og dog måske alligevel. Vi har haft en præst ude, og måske en som ikke helt passede ind..og hun har haft svært ved at finde hjælpere , til trods for rigitg mange initiativer. Det danske hus, som ligesom var samlingspunktet, var samtidig også præstens lejlighed.Byen her flyder sådes med mange “stærke” kvinder der har poweren til at udrette en masse, men desværre er der flere der kun vil , hvis det blvier på nøjagtig deres måde…så jeg spår desværre et meget sløjt år for vores kirke 😦

    • Det er ærgeligt, for det kan jo ellers føre til meget godt. Måske I skulle sende nogen på inspirationstur i Bruxelles 🙂

  2. Jeg må blankt indrømme, at jeg brugte den i starten og så holdt op. Det stik modsatte af dig! Jeg var til nogle samtaler med præsten i forbindelse med min fars død, og ikke mindst var jeg derude i 2002 (tror jeg det var), da Dronningen var på besøg.

    Så var jeg hvert år til julemarked – men jeg synes, at det er for indspist et miljø, som egnede sig til udstationerede i parforhold og med børn. Vi andre passede ikke ind i det mønster, kunne man tydeligt mærke – det var en direkte ubehagelig oplevelse for mig. Da meldte jeg mig ud af det hele – selvom det nogle gange kunne være rart.

    Men jeg synes, at det er dejligt, at der kommer en ny kirke – jeg har været til dansk julegudstjeneste i den “gamle” ved Botanique, og den var bestemt ikke hyggelig! Tillykke med det!

    • Nille, jeg forstår så udmærket din holdning. Selvom vi er et par og med børn, så er vi ikke en dansk/dansk konstellation og derfor heller ikke en del af det indspiste danske miljø, som du så rigtigt beskriver det. For det er indspist men ikke lukket. Der er smuthuller ind for dem, der vil. Det er i hvert fald min erfaring. Man skal bare finde dem.

Leave a Reply

