Tartare à la belge

Råt kød har aldrig rigtig talt til mig. Første gang jeg stødte på den klassiske belgiske variant af tatar også kaldet l’américain préparé (råt oksekød rørt op med mayonnaise, sennep, ketchup og tabasco), rynkede jeg derfor voldsomt på næsen og træk nallerne til mig. Ellers tak!

Jeg fik dog min debut ud i l’americain på vores sommerferietur til Ardennerne sidste år. I sandwichudgaven. Hvidt, blødt brød med rørt tatar!! Jeg tænkte, at det vel nogenlunde svarede til at spise marinerede sild på baguette. Men jeg smagte. Og blev positivt overrasket. Det smagte faktisk helt okay.

Derfor blev jeg så modig, at da vi nogle måneder senere var på vores lille lokale brasserie, Brasserie du Couvent, og blev præsenteret for en gang amércain à l’italienne, så sprang jeg til. Og blev forført. Så meget, at jeg siden da, og sidste gang i forgårs, har spist den samme ret nu 4 gange i træk.

Den består i al sin enkelthed af hakket oksekød rørt med olivenolie, salt og peber og overdænget med rucola, parmesam, soltørrede tomater og kapers. Om end den klassiske variant med mayonnaise og ketchup kan gå an, er den her noget mere delikat. Dertil obligatoriske og virkelig gode, hjemmelavede friter selvfølgelig. Vi er vel i Belgien.

5 thoughts on “Tartare à la belge

  1. Tatar har også fået total comeback på restauranterne herhjemme (i DK), og restauranter/bistro’er med respekt for sig selv og tiden serverer det. Jeg æææsker det. Jeg bestilte det for et par måneder siden til en forretningsmiddag, hvor alle øvrige (mænd) bestilte et stykke pandestegt kyllingebryst:-) Ret morsomt. Har dog ikke prøvet verzione l’italienne (endnu). Lyder også godt.

      • Jo, bestemt. Jeg må snart få gjort noget ved det. Jeg planlægger en (ny) rejseplan mens jeg fra onsdag i næste uge og 1 1/2 uge frem laver yoga, soler, får massage og dykker ude ved de små øer i Thailand.

  2. Den ser da god fin lækker ud! Sjovt nok så er en af de MUST TASTE ting som jeg liiige skal smage når vi er i DK om sommeren er en tatarmad..med løg og capers..bare lige en enkelt mad..så er det testet og skal ikke spises resten af året.

Leave a Reply

