Metz mini-tour guide

I anledning af den netop overstået festivitas omkring min elskedes fødselsdag, vil jeg i denne uge fokusere på Metz. Hovedbyen i franske Lorraine, hvor min mand er født og opvokset og hvor han i weekenden blev fejret af familien.

Byen ligger blot 2½ times kørsel fra Bruxelles og har gode ting at byde på til en sviptur sydpå (hvis du altså bor i Bruxelles). Bor du i Danmark, vil jeg stadig anbefale et stop, hvis I nu alligevel er på vej sydover. Byen er ikke større, end man sagtens kan stoppe bare et par timer og stadig nå at få smag for byen.

Det uomgåelige vartegn, som kan ses fra motorvejen, er den store gotiske katedral, St. Etienne de Metz. Bygget i Jaumont sten – en lokal gulligt udseende sten, som også mange andre af byens bygninger er bygget i og som giver det her gyldne skær over Metz. 

På pladsen foran katedralen, er der hver lørdag formiddag marked. Et marked hvor du finder alt i frugt og grønt. Til venlig info, er gule mirabeller regionens specialitet. Jeg har spist MANGE mirabelle-tærter og drukket lidt færre mirabelle-kir (mirabelle-likør med hvidvin). Men du finder alt hvad hjertet begærer, som de franske markeder nu engang gør. Selv lakridspulver!! Fra tirsdag til lørdag, er der et indendørs marked, i de majestætiske bygninger lige over for katedralen.

Marché couvert - overdækket marked

Fortætter du din gang rundt i den indre by (der for det meste er gågade), finder du et net af shoppegader omkring den største af slagsen: Rue Serpenoise og den parallele lidt mindre Rue aux ours.

I den sydlige ende af disse to gader ligger den nyrenoverede men lidt kedelige Place de la République. I modsatte ende af Rue Serpenoise, finder du derimod Place st. Jacques som er en hyggelig plads med masser af caféer og restauranter til når sulten melder sig. Og med julemarked i december.

Her kan du blandt andet også se lidt af den kendte Art Nouveau stil, som ellers er mere udpræget i Nancy, en anden stor og meget seværdig by i Lorraine.

Har I børn, der trænger til at blive krudtet af eller trænger I til at få lidt ro på, er Plan d’Eau vest for katedralen (i gåafstand) et herligt sted. Der er en stor legeplads, udlejning af både vandcykler og robåde og masser af plads til at cykle, dasse eller kigge på både, da der også er en lille lystbådhavn.

Endelig vil jeg lige slå et slag for et af mine yndlingssteder: Jardin botanique, som ligger ganske tæt på, hvor mine svigerforældre bor.

I det gamle drivhus indendøre er der, udover tropiske blomster, også mini-skildpadder og kanariefulge og haven er på alle tider af året en smuk park at gå tur i.

Det var ordene om Metz for i dag. I næste afsnit, får I et af de bedste shoppetips, jeg kan. Og ja – det er også i Metz.

2 thoughts on “Metz mini-tour guide

  1. Jeg er sikker på, at Metz ikke gør væsen nok af sig… mit indtryk efter at være suset forbi ude på motorvejen, er nemlig desværre blot et af en “kedelig industriel “ville du nord”! Men der lyder jo helt og aldeles charmerende 🙂

    De må have ansat dig som turistambassadør !!!

    Jeg har faktisk heller aldrig været i Nancy – som jo skulle have verdens smukkeste plads (igen ved jeg ikke lige, hvem der har besluttet det???) Min dejlige rejseveninde er faktisk opkaldt efter den by, fordi hendes mor synes den var så smuk (med pladsen)… så hun priser sig lykkelig for, at det var lige der moderen besluttede at feriere som gravid!

    • Ja, Metz er bestemt værd at køre af til, når man ellers, som de fleste jeg kender, havde tænkt sig bare at suse forbi.

      Og Nancy også. Med Place Stanislas, som må være den plads, du henviser til. Den ER meget smuk!! Og godt det var Nancy moderen var i og ikke Metz, når nu hun ville opkalde datteren derefter 🙂

Leave a Reply

