Det er mandlerne, der gør det

Vi afslutter rækken af Metz-relaterede indlæg i køkkenet. Ikke et køkken, du lige kan besøge, hvis du kommer forbi, men et for mig, uomgåeligt køkken i byen. Nemlig min svigermors.  

Man er vist ikke en ordentlig italiensk mamma, hvis man ikke kan lave god mad. Og det kan min svigermor.

Udover klassikerne lasagne, pizza og alle varianter af pasta, banker mit hjerte for min svigermors cantucci. Eller cantuccini, som du måske bedre kender dem under. De her skønne, tørre småkager, man dypper i sin café latte. Mums!

Jeg har prøvet at bage dem adskillige gange og selvom det ikke er svært, bliver de aldrig lige sådan. 

Men nu ved jeg hvorfor. Det er mandlerne, der gør forskellen. De skal smuttes og tørres i ovnen, forklarede hun mig i sidste weekend. Gav mig endda opskriften, som jeg aldrig har spurgt om, da jeg ikke troede hun havde sådan en. Har aldrig set en kogebog i hendes køkken. Men der var en.

Kan du læse italiensk, så har du opskriften fra La Nostra Cucina her. Kan du ikke, får du lige en oversat udgave:

500 g. mel, 400 g. sukker, 250 g. mandler (altså smuttede og tørret i ovnen), 4 æg, 1 pose (1 stor skefuld) bagepulver og vaniliesukker. OBS: der er ingen smør i denne variant, kun til at smøre pladen med, hvis du vil!

Bland alle ingredienser til en homogen masse (mandlerne hakkes og tilsættes tilsidst). Rul dejen ud i pølser af ca. 4 cm tykkelse og bag dem midt i ovnen ½ time ved 180 grader. Tag rullerne ud, lad dem køle lidt og skær dem i lidt mindre end 1 cm tykke skiver og læg dem tilbage på bagepladen. Bag kagerne færdige i yderligere 10 minutter.

Nu har jeg så opskriften, men jeg prøver den nok ikke af lige med det samme, for sammen med opskriften fulgte faktisk en fuld dåse af slagsen. Som svigermor så sødt sagde: “Nu fik I jo ikke nogen til jul!” Nej, det gjorde vi ikke, men nu får vi dem så helt for os selv.

Og du, kære læser, får en opskrift på en bid af himmerige.

10 thoughts on “Det er mandlerne, der gør det

    • Var så lidt. Husk bare at passe på. Der bliver mange af den her portion og låget sidder så dårligt fast på dåsen…

  1. Uhm de er så lækre de kager! og mandler er sagen.

    Min mama er pæredansk men hun bager alligevel en molto bene udgave 🙂 God weekend.
    Britt

    • Det jeg tror jeg gerne Britt. Hvis hun vil prøve at variere den lidt, så kan du jo foreslå det med mandlerne (smuttede og tørrede). Det kan altså noget. God weekend til dig også!

  2. Mmmhhh – jeg kunne godt spise sådan en bunke dyppet i Vino Santo 🙂

    Desværre står den på coach og ingen bagning på aftenens program 🙂

    • Ingen vino santo til mig tak. Jeg er mere til kaffedypningen.

      Hvis ikke du kan bage i aften, så må en tur med coachen da berettige, at du gør det i morgen.

      Sved godt 🙂

  3. Sjovt som et indlæg om kager, kan få kommentatorerne til tasterne 🙂 Tak for alle turistindlæggene om Metz!

Leave a Reply

