De forhåndenværende søms princip

Vi har set meget til solen og den blå himmel de sidste par måneder. Det belgiske forår har været lunt og smukt. Når der alligevel er en smule malurt i bægeret, er det fordi vi virkelig mangler regn. Her tænker jeg ikke bare nationalt, hvor vi er begyndt at høre om landmænd, der ønsker krise-hjælp pga varslet dårlig høst. Nej, jeg tænker også småligt og helt præcist ned i min have.

Vores herlige skovjordbær, som er aflæggere fra mine forældres have, som igen er aflæggere fra venners, bugner ikke med bær som de foregående år. Mine studenternelikker som sidste år stod høje og tætte, stikker i år kun små 20 cm op ad jorden. Græsset er gult og afbrændt, hortensiaerne ranglede og uden mange blomster.

Men når jeg ikke kan ty til tidligere års storhed hvad angår blomsterparken, så må jeg i stedet benytte mig at de forhåndenværende søms princip, eller måske snarere de forhåndenværende blomsters princip. Det har jeg således gjort i den her lille buket.

Bellis i græsplænen kommer i tusindetal trods manglende regn (og ungerne vil så gerne plukke dem til mig), lavendler er en sydens blomst og vant til den varme, tørre kost og endelig det uundværlige grønne islæt – alchemilla molis, som åbenbart også trives trods tørke.

En, to, tre, så har jeg alligevel yndet blomsterpynt til bordet.

One thought on “De forhåndenværende søms princip

  1. Så smukt – men ærgerligt med jordbærrene og hortensiaerne -dem har du jo god brug for senere – men der ikke noget at gøre ved det – så det er bare at nyde det mulige

Leave a Reply

