Tak yoga

Kl. er 9 morgen. Jeg sidder på yogamåtten; der er tankemylder på toppen.

Jeg starter med at vende blikket indad. Scanner kroppen og finder ud af, hvordan jeg har det. Fysisk fint: ingen smerter nogen steder, ingen træthed eller ømhed. Men tanker. En masse.

“Fokuser på åndedrættet!”, hører jeg der siges. “Giv slip på dagens øvrige gøremål og de tanker, du måtte have”. Jeg fanger mig selv i ikke at være tilstede. “Jeg kunne jo også skrive til Gitte, fik jeg betalt de der sommerskolekurser, mon min cykel bliver våd, jeg skal huske at købe håndcreme, osv….”

Jeg vender fokus tilbage fra de vildtfarende tanker. Hører mig selv trække vejret. (Heldigvis gør jeg det af mig selv). Koncentrerer mig om den køligere luft, jeg ånder ind og den lunere af slagsen, jeg ånder ud igen. Der kommer langsomt ro på. Mine tanker træder i baggrunden. Jeg bliver nærværende.

Fantastisk hvad et par minutters koncentreret åndedrætsøvelser kan gøre.

Tak yoga!

2 thoughts on “Tak yoga

  1. Åh, hvor lyder det godt! Sikke en super evne at have. Eller træning er det måske. Skønt i hvert fald. Og hvor er der dog mange af os, som ville have utrolig stor gavn af to minutters åndedrætsøvelser inden dagens mangfoldighed af opgaver!

    • Det er fantastisk og helt specielt at være i tilstanden af ikke-nærvær, blive bevidst om det og træde over i det reelle nærvær ved hjælp af fokus og åndedræt. Nærmest sådan en ud-af-kroppen oplevelse.

Leave a Reply

