Adventsgaver: skrupler og regn

I år introducerer jeg mine unger for adventsgaver. Ikke noget, jeg har gjort helt uden skrupler. For i grunden synes jeg, det er et alt for materialistisk princip og et jeg ikke hylder. Kald mig bare idealistisk eller frelst (eller kedelig!) men for mig betyder gaver virkelig ikke så meget. Eller jo. Omend det er en floskel, så elsker jeg tanken bag. Og dét princip vil jeg meget gerne give videre.

Men det er ikke altid nemt med børn, vel? Eller også har jeg bare rygrad som en regnorm… For de har alligevel fået pakkekalender i nogle år. Et par år med små stykker slik og sidste år med playmobil varianten. 

I år ville jeg egentlig afskaffe gave-princippet og indføre en ikke-materialistisk julekalender, for jeg synes bare, de får og har så meget, at de nærmest har mistet glæden ved at få. Eller også udtrykker de den bare ikke, som jeg synes, det sig hedder og bør. Men da de har brug for nogle forskellige ting som fx en ny vanddunk til skolen og noget nyt ikke skoletøj (de har uniform), ja så har jeg altså alligevel besluttet mig for adventsgaver.

Og når alt det anti-materialistiske så er sagt, så sidder jeg lige nu og fryder mig over, at bloguniverset altid bugner med gaveregn her i december og at jeg netop har vundet en adventsgave ovre hos Lone her. En overordentlig dejlig en af slagsen for sådan en julenørd som mig: Anne Hjernøes, Annes Julekalender: 24 dage fyldt med lækker julemad.

One thought on “Adventsgaver: skrupler og regn

  1. Hvor dejligt at vinde en helt uventet gave…..Det dér med at miste glæden ved at modtage skyldes måske netop, at man forventer en gave på et bestemt tidspunkt!

Leave a Reply

