Giv os i dag vort daglige julebrød…

.. og forlad os vor skyld for at putte syndigt smør på.

Dette julebrød måtte jeg bage i dag for at smage om det ville gøre sig godt på bordet på søndag, hvor jeg har inviteret til julehygge. Igen, ja. Men man har kun det sjov (og julehygge), man selv laver. Særligt i det her land, hvor der ikke gøres så meget ved den sag.

Julebrødet er lidt af et eksperiment, da det er en blanding af forskellige opskrifter. Men i princippet er det bare en almindelig gærdej, så det er ikke svært.

Du skal bruge:

  • 50 g. smør
  • 1½ dl mælk
  • 1 pakke gær
  • 1 tsk kanel
  • 1 tsk ingefær
  • ½ tsk kardemomme
  • 50 g sukler
  • 1 æg
  • 425 g. hvedemel

Og sådan gør du:

Smelt smøret og tilsæt mælken. Når blandingen er lunken, opløses gæret heri. Tilsæt ægget. Bland i en anden skål alle tørre ingredienser og tilsæt mælke- og smørblandingen. Ælt dejen godt og rul den ud til en aflang pølse. Samme længde som din bageform.

Smør bageformen og læg dejen i. Lad den hæve en times tid.

Pensl med vand og bag brødet ved 180 grader i en lille halv time.

Jeg glæder mig til at servere den for ungerne her efter skole. Den egner sig perfekt til at blive spist i sofaen under næste afsnit af den højt skattede DVD julekalender. Og mon ikke den også havner på bordet på søndag? Jeg tror det.

God weekend derude!

One thought on “Giv os i dag vort daglige julebrød…

  1. Det ser sørme også lækkert ud – det skal nok vække jubel – især hos ungerne tror jeg.

Leave a Reply

