Nøddekager som da mor var barn

Den eneste stensikre genganger fra år til år i mit julekøkken er de nøddekager, som har været bagt til jul i min familie, så længe jeg kan huske.

Dengang hvor der åbenbart ikke var salmonella og hvor der derfor ikke blev råbt højt af, at man spiste af dejen, selvom der var æg i. Der blev kun råbt højt, når man havde spist så rå mængder, at man klagede over ondt i maven. Og det skete tit.

I dag spiser jeg stadig af dejen. Fordi den smager afsindig godt. Kan det ikke næsten ses?

Og her i landet har jeg aldrig hørt om salmonella i æggene, så jeg vover altså stadig pelsen.

Opskriften lyder:

  • 6 spsk sukker
  • 6 spsk brun farin
  • 125 g. smør
  • 1 knivspids salt
  • 1 knivspids natron
  • Korn fra en stang vanilie
  • 1 æg
  • 135 g. mel
  • 100 g. mørk chokolade
  • 100 g. hasselnødder

Rør sukker, farin og smør sammen. Tilsæt ægget. Rør mel, natron, salt og vaniliekorn sammen i en skål ved siden af og tilsæt det smør- og æggeblandingen.

Vend til sidst grofthakkede chokoladestykker og nødder i dejen. 

Brug en god teskefuld dej til hver kage. Sæt dem på en bageplade med bagepapir og gør plads mellem hver kage, da de flyder meget ud.

Bages 10-12 min. i en 190 grader varm ovn. Og husk at sørge for, at de lige køler lidt af på en rist, inden du tager dem af bagepapiret. Ellers går de nemt i stykker.

2 thoughts on “Nøddekager som da mor var barn

  1. Ja, uden dem blev det aldrig jul, helt enig….. Og jeg spiser også af dejen, selvom man har hørt om salmonella i Danmark…. Og, jeg får også stadig ondt i maven 🙂

  2. Pingback: Cookies med chokolade og nødder

Leave a Reply

