Slikporrer à l’italienne

Her på min 2. udrensningsdag på 14 dage (jeg drikker kun vand, grøn te og grøntsagsjuice i dag), kan det synes helt selvpineragtigt at skrive om mad. Men eftersom maden, billedet og til dels også indlægget blev lavet i fredags, går det alligevel.

Ja, jeg er på kur. I krig mod de 3-4 kilo, der generer i bukseliningen. Og vejen går ikke overraskende over blandt andet rigtig mange grøntsager.

Men hvordan tilbereder vi alle de grøntsager, så de bliver så lækre at spise, at vi også gør det med stor fornøjelse?

Det giver jeg nogle bud på i den kommende tid, startende ud med disse nemme og velsmagende slikporrer à l’italienne.

Opskriften lyder:

Skyl og skær 4 porrer i ca. 8 cm. lange stykker. Læg porrerne i vand, så evt. jord og skidt kan blive skyllet ud.

Kog porrerne i letsaltet vand i 10 min. De skal være helt mørre. Forbered dressingen imens af:

1 spsk citronsaft, 6 spsk olivenolie, 2 spsk hvid balsamicoeddike, 1-2 fed presset hvidløg, salt og peber rørt sammen.

Når porrerne er kogt, hældes de i en sigte og vendes herefter i dressingen.

Du kan servere dem varme eller kolde til alt fra kød til fisk, som fyld i en tærte eller som topping på en pizza. De smager virkelig dejligt! Så dejligt, at prinsessen har bestilt dem til aftensmad i aften. Den aftensmad, jeg ikke skal have i dag, that is!

Leave a Reply

