Blomsterdekorationer i vase

En af de ting, jeg godt kan lide ved blomsterbutikken, jeg er i, er, at de udover buketter, sælger rigtig mange dekorationer i skåle, potter og vaser. Dekorationer som allerede er lavet, når kunden kommer ind i butikken. Ja, det er faktisk dem, der trækker kunderne ind, for det er dem, der udgør vinduesdekorationen.

Grunden til at jeg kan lide det koncept, er, at man som giver kommer med en færdig dekoration, der ikke kræver en vase. Som den der modtager måske enten ikke har i størrelsen, farven eller overhovedet!

Jeg er selv mere end en gang kommet med en buket, der enten stod dårligt, fordi vasen var for lille eller som blev sat i et glas, fordi der ingen vase var. Det problem har du ikke, når du giver en færdig blomsterdekoration (un montage) med både blomster OG vase/skål/potte.

I sidste uge lavede jeg en del af disse dekorationer til vinduet. Blandt andet disse klassiske opsatser med roser, gerbera, ranunkler, ornitogalum og nelliker. Ja, og appelsinskiver, som vi kender dem fra julens dekorationer.

Den hvide dekoration her var en mere moderne en af slagsen. Med små stykker af hvid og limegrøn oasis i bunden, hvide kala’er lagt langs kanten, græsser samt trakelium og hvide orkideer i bunden.

Og så endelig min egen opsats i en gammel dåse fra loppemarkedet, som lige nu pryder vores sofabord. Jeg ELSKER gamle dåser. Og jeg ELSKER at putte blomster i dem. Det fik jeg heldigvis lov til i torsdags.

7 thoughts on “Blomsterdekorationer i vase

  1. Det er meget smukt i de gamle dåser – en rigtig fin idé! Men principielt skal man jo heller ikke komme med blomsterne, når man ankommer til middagen. De skal jo sendes i forvejen, så værtinden har tid til at ordne dem og finde den rette vase! Sådan har jeg da lært det, og forsøger så vidt muligt at følge det – medmindre det er en mere uformel aftale… 🙂

    • Du har ret Nille, at man principielt skal sende værtindeblomster i forvejen. Hvis man følger den Gad’ske linie vel og mærke. Jeg selv gør det aldrig – jeg kan godt lide at overrække dem personligt. Men jeg tilbyder som regel også både at pakke blomsterne ud, skære dem af i den passende højde i forhold til vasen og sætte dem i vasen, hvis jeg altså kommer med en buket. Men da jeg godt kan lide at “styre” hele blomsterindtrykket, kommer jeg gerne med blomsterne i vase, dåse eller potte.

  2. en rigtig Louisedekoration i den røde dåse – det kan jo bare være svært at finde de kønne gamle dåser – men du har jo et loppetorv i nærheden – det hjælper jo. De er meget kønne allesammen –

    • Ja, de gamle dåser er ikke altid lige at opstøve men nye dåser kan nu også være gode. Det er bare et andet udtryk, man får. Jeg har fx brugt nye olivendåser til juledekorationer før.

      Og oasisen i forskellige farver havde jeg heller ikke set før indtil for nylig. Jeg skal høre, om jeg kan få et par blokke med hjem 🙂

  3. Oasis i sådan nogle smarte farver – det har jeg altså ikke set i DK – ku´ der blive plads i kufferten ?

  4. Spot on, Louise, det er lige netop problemet, at buketten ofte ikke passer til vasen, hvis det altså overhovedet er en vase, som du helt rigtigt påpeger.

    Gad vide, om du har nogen yndlingsform/størrelse til en all round vase? Det er trods alt begrænset, hvor mange vaser, de fleste lige har i skabet – men hvad skal man gå efter, noget bud?

    Og så er dine farvesammensætninger som altid vidunderlige:-)

    • Relevant spørgsmål Diana, der nærmest kræver et indlæg for sig selv, For forskellige buketter er gode i forskellige vaser. Men til en traditionel spiralbundet buket (som de fleste buketter bindes som), kan jeg bedst lide en ikke for høj (18-20 cm), rund og buttet (altså med bredere “krop” end bund og top af vasen). Grunden til at denne form er god, er, at der er ordentlig plads til stilkene og buketten således sidder som den er tiltænkt, da den blev lavet. Og så er den ikke for høj og voldsom at have stående på middagsbordet. Gi’r det mening? Ellers laver jeg et indlæg om det en af dagene.

Leave a Reply

