Husets bolo-opskrift

Når jeg elsker at lave mad, er det nærmere betegnet hverdagsmad, mit hjerte banker for. Det er unægtelig de dage, der er flest af, og der den største udfordring ligger. Spørgsmålet: “Hvad skal vi have at spise i aften”, må være et af de mest stillede i de mange hjem. Og svaret i hjem med børn er ofte: Bolognese.

Bolognese er nu engang blevet en af det moderne hverdagskøkkens klassiskere. Elsket og forhadt.

Vi elsker det. Med spaghetti og parmesan som i den traditionelle udgave. I lasagne, of course, lavet med friske lasagneplader og ditto mozarellaost. Eller ganske enkelt på pizza.

De to sidst-nævnte er mine favoritter. Så dem får du her opskriften på sammen med, naturligvis, Bolognese di Caione. Eller skal jeg bare sige: husets bolo-opskrift:

Husets bolo-opskrift:

350 gram hakket, magert oksekød (det er altså i de mængder, kødet sælges i her).

100 gram bacon i små tern

3 dåser hakkede tomater (eller 1 dåse pr. 125 gram kød)

2-3 revede gulerødder

2 fed hvidløg

1 stort hakket løg

1 dl rødvin

Rigeligt med tørret basilikum og oregano

Salt og peber

Steg baconen til den er gylden og tilsæt løg og hvidløg. Løgene skal bare blive klare. Tag bacon og løg op af gryden, kødet ned i den og svits det godt. Tilsæt de revne gulerødder, bacon og løg blandingen igen, hakkede tomater, krydderier og rødvin. Lad det hele simre under låg et par timer eller mere. Det er hemmeligheden bag en virkelig god bolognese.

Lasagne

Jeg vil ikke give nøjagtige mængdeangivelser her – det afhænger af størrelsen på dit lasagnefad. Hvorvidt du bruger friske lasagneplader eller ej, er egentlig også lige meget i mine øjne. Den skal bare have længere tid i ovnen med de tørrede af slagsen.

Jeg bruger ikke bechemel-sauce men derimod min svigermors version med et lag frisk mozarellaost ind imellem kød og pasta. Det giver dels en god smag, dels en fastere lasagne, der er nemmere at skære og dermed servere. Det skal dog ikke være tæt dækkede lag af mozarella. Bare et par skiver revet i mindre stykker og fordelt jævnt mellem pasta og bolognese.

Slut af med et lag kødsovs og revet ost – jeg bruger en kombination af revet gruyère og parmesan.

Bages 35-40 min ved 200 grader eller 15-20 min på kombineret mikorovn/grill i en kombiovn.

Pizza med bolognese

Dejen er den samme som altid – fyldet en god gang bolognese med revet ost øverst. Samme blanding som på lasagnen eller en hvilken som helst anden gratineringsost, du har lyst til at bruge.

Pizzaen skal muligvis have lidt længere end normalt på grund af den større mængde væde, der er i fyldet. 20-25 min ved 225 grader eller 12 min på CRISP funktionen i en kombiovn.

Buon appetito !

Leave a Reply

