Vaseguide til dine blomster

En af bloggens læsere, Diana, spurgte for nyligt om jeg havde et bud på en god all-round vase. “Det er trods alt begrænset, hvor mange vaser, de fleste lige har i skabet”, som Diana skriver. Ja, hvis man da ikke lige er mig!

Mit svar på Dianas spørgsmål er både ja og nej. For en all-round vase er vel lidt som strømpebukser i one-size: de passer aldrig rigtig nogen, vel?

Derfor har jeg ikke selv en all-round vase. Men helt klart nogle bud på, hvad du skal gå efter.

Here it goes:

Har du mest blomster i form af bundne buketter fra en blomsterhandler, så gå efter en rund, buttet vase. Med større “krop” end bund og top. Den giver god plads til stilkene i en traditionelt spiralbundet buket, så selve bukettens top, som er den vi gerne vil se på, tager sig godt ud. Bliver stilkene mast ned i en vase med for lidt plads, bliver hele udtrykket mast.

Denne vase er klart den, jeg bruger mest til buketter. Den er ikke for høj (17 cm) og kan derfor også bruges på spisebordet, uden at den skærmer for udsyn til dem på den anden side af bordet.

Derimod er den ikke god til fx 10 tulipaner. Åbningen er for vid og vasen for lav. Blomsterne vil falde ud til siden og se sølle ud.

Så til 10 tulipaner (påskeliljer, roser, georginer eller hvad du finder på at købe et bundt af), er det bedre med en højere og slankere vasemodel.

Som denne IKEA-model. Den holder på blomsterne og får dem til at stå pænt, selvom de ikke er bundet i en bukel. Selv tulipaner holder den på, selvom de har det med at “skabe” sig og gro i alle retninger.

Så mit bedste bud på en all-round vase er altså ikke en, men to vaser. På den måde er du godt dækket ind, når du du vil have dine blomster til at tage sig bedst muligt ud.

2 thoughts on “Vaseguide til dine blomster

  1. Tak Louise,

    Det giver mening – og det virker, kan jeg se.

    Måske kan du hjælpe mig med et andet spørgsmål – er det meningen, at en bundet buket skal forblive bundet, når den kommer ned i vasen?
    Jeg synes ofte, at buketten bliver lidt mere “fri” og passer bedre til vasen, når den bliver befriet for det stramme bånd. Men en veninde var ved at dåne, da hun så, at jeg fjernede båndet og jeg blev belært om, at det var altså en fejl!!

    kh
    Diana

    • Kære Diana, det med hvorvidt buketten skal være forblevet bundet eller ej, handler igen om vasen. Passer vasen til buketten – altså er der plads nok til stilkene, som ikke skal “stå” på bunden af vasen. Derimod skal buketten hænge på kanten. Så ville jeg ikke binde den op, for så sidder buketten, som den skal. Har du derimod kun en vase, hvor der ikke er plads til at stilkene sidder, som de er (spiral)bundet, er det en fordel at binde buketten op og evt også at klippe stilkene kortere. På den måde tilpasser du buketten til din vase og ikke omvendt. Kh Louise

Leave a Reply

