Taknemmelig torsdagstærte

Jeg vil gerne dele min pt foretrukne tærte-opskrift og torsdags-spise med jer.

Torsdag er min blomsterarbejdsdag. Jeg henter derfor ungerne senere end normalt. Jeg er træt. De er trætte, så derfor vil jeg gerne have nem aftensmad på programmet. Og det er den her tærte.

Køb en færdig tærtedej. Jeg bruger butterdej for tiden. Den bliver så dejlig sprød og flaget. 

Det gode fyld:

200 g. fersk laks

100 g. parmaskinke (eller bacon)

3 æg

1½ dl creme fraiche (eller fløde)

1½ dl yougurt (eller hytteost, A38 eller andet surmælksprodukt)

100 g. revet ost (emmentaler, mozarella eller andet)

Salt og peber

Læg butterdejen i tærtefadet og forbag den 10-15 min ved 200 g (eller 5 min på CRISP i kombiovn).

Skær parmaskinke og laks i mindre stykker og steg det 3-4 minutter på panden.

Slå æggene ud og pisk creme fraiche og yougurt i sammen med salt og peber. Tilsæt revet ost

Når bunden er bagt, fordeler du parmaskinke og laks, hælder ægge/ostestanden over og sætter tærten tilbage i ovnen.

Bager yderligere 15-20 min (eller 10 min på CRISP funktionen)

Du kan naturligvis variere fyld efter smag og behag eller efter, hvad der nu er i køleskabet. I aften kommer der også soltørrede tomater og persille i, har jeg bestemt.

Server med salat til.

Velbekomme!

Leave a Reply

